Kristi Klaasmägi kõne NK 10. sünnipäeval
Lugupeetud minister, hea Noored Kooli kogukond
10-aastaseks saamine on meie jaoks suur asi. Kui me oleme seni teinud nalja, et NK läheb nüüd juba kolmandasse klassi, siis mulle tundub, et meie 10-aastaseks saamine sarnaneb rohkem täiskasvanuks saamisega. Me oleme omandanud teatud oskused, meie hoiakud ja väärtused on küpsenud. Meil on oma nägemus sellest, kuhu me jõuda tahame. Ja arusaam, et pikk tee on veel minna.
Enne kui hakkad pikale teele minema, on kohane veel korra tagasi vaadata. Selleks me olemegi täna siia kogunenud. Meil on täna võimalus vaadata koos tagasi ning tunda rõõmu selle üle, mis me oleme saavutanud. Meil on ka võimalus igaühel mõelda – mille peale edasine areng ehitada? Selleni, et tänased teadmised õppimise ja õpetamise olemuse kohta rakenduksid igas koolitunnis, läheb veel aega. Ka selleni, et koolisüsteem ei seaks osadele noortele ette klaaslage, ei ole me jõudnud. Kuidas saab Noored Kooli kogukond, meie inimesed ja meie kogutud teadmised, oskused ja hoiakud aidata kaasa sellele, et Eesti haridus areneks ja kasutaks ära kogu oma potentsiaali?
Nendele küsimustele oleme me asunud vastuseid otsima. Ma ise olen viimasel ajal püüdnud rohkem võtta kuulaja rolli. Olen kuulanud paljusid Noored Kooli partnereid ja toetajaid ja tänu sellele saanud palju Noored Koolist palju nüansirohkema ja värvirikkama pildi.
Vastutuse võtmine
Värve on sellele pildil palju, ma jagan neist ühte. Üks oluline värv sellel pildil Noored Koolist on - julgus võtta vastutust. Me kõik teame, et see on Noored Kooli programmi üks põhiväärtuseid. See on ka kogu Noored Kooli olemasolu alus, põhjus ja vajadus. Seda alates esimestest minutitest, kui Noored Kooli programmi loomiseks üldse eeldused tekkisid. Kui Helo Meigas võttis vastutuse Hansapanga toetustegevuste eest ja soovis leida viisi, kuidas midagi hariduses päriselt ära teha. See soov käivitas üle 10 aasta tagasi otsingu – mida toetada? Helo leidis endale partneri Heateo Sihtasutuse meeskonna näol. Artur Taevere, kes oli Heateo asutaja ja juht, meenutas hiljuti seda emotisiooni, mille pinnalt nad Heloga koostööd alustasid. Heategu oli hiljuti organiseerinud kodututele jalgpallimeeskonna. Kohtudes kodututega ja kuuldes nende lugusid jõudis Heateo meeskond arusaamisele - õige hetk nende inimeste elusid muuta oleks olnud koolis.
Ja tulemus on siin. Suure kogukonnana, mis koondab inimesi, kes kõik on võtnud vastutust ja ise maailma paremaks muutnud.Vastutuse võtmine on oluline keskpunkt iga Noored Kooli programmi osaleja töös. Vastutuse võtmine on oluline, kuna Noored Kooli programmi osaleja esmane pühendumus on kaheks aastaks. Iga osaleja ees on raske küsimus – mida mina selle kahe aasta jooksul ära teen? See küsimus on oluline ka seetõttu, et nende kahe aasta jooksul on ühe õpetaja kontrolli all vaid üks osa tema õpilaste keskkonnast – nii oma võimaluste kui oma piirangutega. Keskkond on sageli õpilastele juba jälje jätnud. Õpetaja ei tee olematuks seda, mis on juba toimunud. Küll saab ta võtta vastutust selles hetkes, kus ta on. Tõdemus, et eelmine õpetaja, direktor või siis lapsevanem peaks midagi teistmoodi tegema, ei aita seda last. Soov, et oleks olemas lapsevanematele hea koolitus, ei aita seda last. Kindel abi ja tugi on ainult sellest, mida sa ise teed. Mille eest sa võtad vastutust.
Siin on ka piir, mida peab tunnetama ja otsima. Meie esimese aasta osalejad – 10. lennu liikmed – kompavad ja otsivad seda piiri praegu. Kui palju Sa suudad muuta täna? Kui palju on Sul veel õppida ja areneda, selleks et luua muutust? Seda, et kõike ei saa kohe lahendada, on raske aktsepteerida, kui sa näed samal ajal kui palju Su õpilased sind kohe täna vajavad.
Meie usume teisse 100 % - samamoodi nagu ka 9. lendu ja kõigisse programmi vilistlastesse. Me teame, et teil seisab veel ees suur muutumine. Aga te ei ole selles muutumises üksi. Samamoodi on muutumas ja arenemas nii Noored Kooli kogukond kui kõik Noored Kooli meeskonna liikmed.Meie muutumist lükkab tagant vajadus. Meil on meie osalejate ja vilistlaste lood koolist ja õpilastest. See ei ole enam vaid kuiv statistika, see on lood päris lastest ja päriselt kaotatud potentsiaalist.
Me näeme ka, et lahendused on olemas. Me tahame, et igal õpilasel oleksid head võimalused arenemiseks – sõltumata tema rahvusest, vanemate taustast või aju struktuurist. Kuidas saame meie võimalikult tõhusalt kaasa aidata sellele, et iga laps Eestis saab väga hea hariduse? See küsimus tuleb meiega kaasa järgmisse 10 aastasse.Ma usun siiralt, et nii palju kui keegi annab, saab ta ka tagasi. Mul on olnud hea meel näha, et see, mida Noored Kooli programmi osalejad on ise õpetamisse panustades tagasi saanud, on suurel määral tagasi haridusse investeeritud.
Aitäh teile kõigile, et te võtate vastutust!