Reelika Turi: “Mind motiveerib vastutus”
Noored Kooli 8. lennu vilistlane Reelika Turi ei kahelnud kordagi, kas jääda pärast programmi edasi kooli või mitte. Juba kolmandat aastat Raasiku kooli juhina töötav Reelika kirjutab, et oma koolis mõtleb ta pidevalt sellele, kuidas tagada iga õpilase jõukohane areng.
Programmi ajal õpetasin eesti keelt ja kirjandust põhikoolis ning pärast programmi sain oma lastega jätkata gümnaasiumiosas. Kaks lisandunud õpetaja-aastat olid minu jaoks äärmiselt arendavad. (Soovitan siinkohal kõigil täiskasvanutena uuesti läbi lugeda gümnaasiumi kohustuslik kirjandus – teie olete ise väga muutunud ja nii ka teie vaade loetavale!) Oma viimasel aastal Pelgulinnas sain proovida ka mõningaid juhtimisega seotud rolle ning sellest kasvas välja mõte osaleda Haridus- ja teadusministeeriumi “Koolijuhtide järelkasvu programmis”. Tänu nendele kogemustele olen praegu juba 3. õppeaastat Raasiku Kooli juht.
Üldhariduses on minu jaoks praegu väga olulised järgmised teemad: alusharidus ja selle arengud, põhihariduse distants-põim-ulaõpe ning noorte vaimse tervise toetamine. Alushariduses on alles viimase aastakümnel jooksul toimunud nihe pedagoogilisuse suunas. Alushariduse pedagoog saab luua lasteaias loovuse ja individuaalse lähenemise teel väga hea põhja selleks, et laps saaks edaspidi koolis hästi hakkama. Seepärast on tasakaalukad innovaatilised lahendused olulised juba lasteaias. Kaks aastat tagasi tegime suurema suunamuutuse robootika poole ja täna leiame end projektõppest. Kui põhiharidusest räägitakse igal pool ning ideid ja infot on väga palju, siis head ja teistega jagatud lahendused alushariduses liiguvad väga kitsas ringis. Vaimse tervisega seoses valmistame aga oma vallas järgmiseks aastaks ette ulatuslikku vaimse heaolu toetamise kampaaniat. Lisaks üldharidusele tegelen järjepidevalt ka õpetamisega, mis seondub minu lemmikhobiga: olen jalgpallikohtunik. Osalen nõu ja jõuga uute jalgpallikohtunike koolitamisel ning vean juba mitmendat aastat naiskohtunike suvist seminari.
Olen oma teekonnal viimase seitsme aasta jooksul puutunud kokku pea kõikide vanuseastmega alusharidusest keskhariduseni. Ilma Noored Kooli programmi abistava toeta ei oleks ma sammu õpetamise ja hariduse suunas vist kunagi teinud. Oma koolis oleme tänaseks jõudnud väga nooredkoolilike väärtuste kandmiseni: väärtustame igaüht meie hulgast, loome turvalist ja positiivset keskkonda õppimiseks ja õpetamiseks. Liitusime sel õppeaastal VEPA-programmiga ning järgmisel aastal saab meist KiVa kool. Mõtleme oma koolis pidevalt sellele, kuidas tagada iga õpilase jõukohane areng. Kõlab nagu Noored Kooli aabits, eks!
Kõige olulisemaks on aga selle programmi puhul minu jaoks inimesed – nii Noored Kooli kui koolijuhtide järelkasvuprogrammiga tekkis minu jaoks tohutult oluline inimeste võrgustik. Teatavasti ei ole hariduses inimesed kadedad ning tuttavat koolijuhti ikka aidatakse ja oma oskusteavet jagatakse palju heldemalt kui nii mõneski erasektori ettevõttes. Selle programmi puhul on tõeline fenomen see, kui hästi inimesed omavahel jutule saavad, piisab vaid telefonikõnest või e-mailist oma nime ja lennu numbriga ja juba ollakse valmis üksteist ära kuulama ja kaasa mõtlema.
Mind motiveerib mu töös kõige rohkem vastutus – vastutus teha hästi ära mulle usaldatud ülesanded, vastutus teiste ja kogukonna ees. Noored Kooli programmis lahkasime pidevalt, kuidas panna õpilased oma õppimise eest vastutust võtma. On hämmastav, kuidas programmi jõuavad kokku ainult need inimesed, kes ise päriselt oma õppimise eest vastutust võtavad, ja me ei näe kedagi neist programmi lõpetamas täpselt sellisena, nagu ta oma esimeses minitunnis oli. Kõik osalejad on sunnitud (!) arenema ja end oma mugavustsoonist välja kallutama. Eriti ägedad on need osalejad, kes lähevad kaugele suurtest linnadest ja löövad oma uue energiaga väiksed kohad algul kihisema ja siis särama!
Noored Kooli aitas mul leida endale valdkonna, milles edasi liikuda ja teha seda, mis minu silma kõige rohkem särama paneb. Samal ajal pakkus Noored Kooli minu teekonnale parimaid sõpru, ägedaid kolleege ja eeskujusid.