Jüri Käosaar: “Proovisin tõestada, et haridus pole mulle”
Noored Kooli 9. lennu vilistlane Jüri Käosaar, kes tegeleb praegu nii uue riigigümnaasiumi loomisega Tabasalus kui ka Tulevikukooli programmi arendamisega Tallinna Ülikoolis, avab enda haridusse tuleku tagamaid, räägib oma senisest kogemusest ja kirjeldab, kuidas Noored Kooli on mõjutanud tema hariduslikku filosoofiat.
Olen pärit perest, kelle jaoks haridus on osa DNA-st. Üks mu esimesi mälestusi on jõululauast, kus arutati toonaseid haridusprobleeme. Ma ise ei näinud pikalt ennast hariduses, aga kui märkasin 9. klassi õpilasena Noored Kooli esimese lennu värbamiskampaaniat, tahtsin kohe osaleda, kuigi puudu oli ülikoolidiplom. Need kaks mälestuskildu sillutasid suhteliselt kindla tee õpetajaameti proovimiseni. Olgem ausad, mõningal määral proovisin endale tõestada, et haridus pole päris minu asi, ja 2-aastane programm andis selleks igati ideaalse võimaluse. Spoiler alert: Haridus on minu asi. Kohe minu pärisosa.
Ma usun, et iga õpilane on täpselt nii võimekas kui mina tema õpetajana usun, et ta on. Minu jaoks tuleb ta tundi alati puhta lehena. Me liigume koos selle aja, mis on meile antud, ja sellest tuleb võtta maksimum. Eriti põhikooli tasemel on konkreetsetest õpikuteadmistest olulisem inimlik eeskuju ja turvaline suhtlus- ja õppimisruum. Ma usun, et õpilastele tuleb võimaldada isetegemise ja -kogemise võimalused ehk teisisõnu tuleb õpilastele anda lõppsiht ja üldraamistik, kuid kuidas sinna jõuda, on nende otsustada ning mina olen mentori ja uudishimuliku küsija rollis, mitte kõiketeadja klassi ees.
Noored Kooli programmi raames õpetasin ajalugu ning ühiskonnaõpetust Kiviõli 1. Keskkoolis. Pärast programmi jäin Kiviõlli õpetama veel kaheks aastaks. Oma teisel ja kolmandal aastal oli mul rõõm olla klassijuhataja ning viia põhikooli lõpuni 17 ägedat noort - kogemus, mis õpetas väga palju igas võimalikus mõttes. Lisaks sain tunda kolmanda õpetamisaasta magusust – algaja vead on tehtud ning oled jõudnud teatavale professionaalsuse astmele, kus korraks puhata ja siis edasi minna.
Tundsin, et vajan oma professionaalsesse arengusse lisa ning tänu lennukaaslase Ott Oja soovitusele asusin poole kohaga tööle Tallinna Ülikooli haridusteaduste instituuti kooliarenduse konsultandi ametikohale. Töötan peamiselt Tulevikukooli programmis ning meie peamine eesmärk on osalevaid koole toetada teaduspõhises kooliarenduses. See on põnev väljakutse, sest võimaldab mul igal aastal töötada koos 1–2 kooli meeskondadega. Ma näen erinevaid koolijuhte nende igapäevases töös, kusjuures konsultandina olen ma korraga nii tiimi liige kui välisvaatleja, seega õpin tohutult nii erinevatest meeskonnaprotsessidest, kooliarendusest kui ka juhtimisest. Samas pean olema ise tasemel ning koolide ootus kannustab ennast ka teoreetilises pooles arendama.
TLÜ-s tegutsemine viskab tihti külma vette ning tuleb hakata ujuma. Olen hariduselt ajaloolane ning seega on kohati väljakutse olla samal tasemel kolleegidega, kes on lõpetanud või aastaid töötanud haridusteaduste teoreetilisemal poolel. Siin tunnen, et NK programm andis mulle piisava põhja ja tutvustas seda maailma ning samas harjutas õigesti ja süsteemselt õppima ka pärast formaalse haridustee lõppu. Sellele ehitades olen teinud ka teoreetilistes teadmistes tohutu hüppe edasi.
Pärast Kiviõlist lahkumist panustasin aasta Kindluse Kooli rajamisse (uus munitsipaalkool Rae vallas, mis avas uksed 2020. a sügisel), esimese pool aastat vabatahtlikuna ning teisel poolaastal õppejuhina. Minu privileeg oli kirjutada kokku õppekava põhi, mida koos koolijuhi ja tänase õppejuhiga siis edasi arendasime, et see oleks rohkem loodava kooli visiooniga kooskõlas. Põneval kombel on kõik minu haridusalased töökohad tulnud läbi nooredkoolikate. Nimelt tutvusin ka Kindluse Kooli koolijuhi Annika Räimega ajal, mil tal oli Noored Kooli turundusjuht ja tegime koostööd infoõhtute raames.
2020. aasta juulist olen aga tööl Tabasalu Gümnaasiumi (riigigümnaasium, mis alustab tööd 2021. aasta sügisel) õppejuhina ning on rõõm töötada koos koolijuhist lennukaaslase Grete-Stina Haaristoga. Täna arendame uue gümnaasiumi kontseptsiooni, mis seaks esikohale iga õppija individuaalsed vajadused ning tooks temas välja parima mina, oleks uuenduslik, heas partnerluses ülikoolide ja kutseõppeasutustega. Täna on veel vara rääkida täpsematest plaanidest, kuid loodame luua antud raamistikus täiesti uue lähenemisega kooli.
Lisaks sellele, et Noored Kooli tõi mu haridusse ning andis seitsme penikoorma saapad enesearengus ja hindamatu kogemuse Kiviõlis, on minu hariduslik filosoofia kindlasti tugevalt mõjutatud Noored Kooli väärtustest. Olen õppinud nägema igat õpilast hoopis teise pilguga ja mind kõnetab täna tohutult usk igasse õpilasse. Kui ma oleksin tulnud haridusse teistmoodi, siis ei julge ma kindel olla, et minu vaated sellised oleksid.
Lisaks on Noored Kooli tohutult panustanud mu tänasesse võrgustikku. Üha rohkemad ägedaid haridusmaailma tegijad on üht või teistpidi NK taustaga ning koos vilistlaserolis olemine avab nii mõnegi ukse ja meele palju kiiremini. Programmi ajal õnnestus mul väisata mitmeid konverentse nii esineja kui külastajana, mis omakorda suurendas mu tutvusringkonda ja viis lähemale inimestele, kellelt tohutult õppida. Ning lõppude lõpuks mis seal salata, mu parimatest sõpradest enamik on samuti NK taustaga.