Priit Jõe: “NK kogukonnaga oleme Eesti haridust paremaks nüginud”
Aastal 2008 Noored Kooli 2. lennuga liitunud Priit Jõe astus tänu programmile hariduse eestvedaja teekonnale. Viimase kolmeteistkümne aastaga on ta pannud ennast proovile õpetaja, koolijuhi ja haridusalgatuste eestvedajana ning jõudnud korraks isegi üliõpilase kingadesse astuda. Loe ja saad teada, kuidas Priit võtab kokku oma senist kogemust haridusvaldkonnas ja milliseks ta hindab Noored Kooli rolli selles.
Alustame algusest: kevadel 2008 tundsin, et vajan vaheldust. Senised tööd ei inspireerinud mind piisavalt ja silma jäi Noored Kooli programm. Mõte minust kui tulevasest õpetajast pani südame kiiremini põksuma ning neli koolitusi täis kuud hiljem alustasingi tööd III kooliastme loodusainete õpetajana Kurtna Koolis.
Pean oma suurimaks edusammuks Noored Kooli osalejana julgust olla mina ise. Pidev endasse vaatamine ja analüüsimine, kuidas mina suhtun õpilastesse ja õpetatavasse ainesse, andis kohe käegakatsutavaid tulemusi. Kindlustunne enda ja oma töö suhtes peegeldus pea alati ka klassi ees. Kui tulin õpilaste ette eelarvamustega ja negatiivselt meelestatult, nägi ka tund selline välja. Ja vastupidi! Enda emotsioonide kontrollimine ja adekvaatne hinnang olukorrale nõudsid küll märksa rohkem distsiplineeritust. Lühidalt – kõik on kinni mõtteviisis!
Alustava õpetajana nautisin lennukaaslaste tuge. Inspireerivate kaasteelisteta ei kujutaks ma Noored Kooli programmi ettegi. Ka koolituste vorm, kus teooria ja praktika käivad käsikäes, sobis mulle väga hästi – pärast õppimist täis nädalavahetust sain uusi teadmisi ja oskusi kohe koolis rakendada.
Peale programmi lõpetamist jäin Kurtnasse, sest nautisin sealset koolikeskkonda ning olin võitnud õpilaste austuse ja usalduse. Kolmanda õpetamisaasta keskel tehti mulle ootamatu pakkumine Kurtna Kooli juhtida. Olin nõus, sest koolikultuuri arendamine koolijuhi perspektiivist tundus meeliköitev. Peale kaht aastat Kurtnas direktorina tegin järjekordse pöörde. Jaapani saatkonnast tuli pakkumine, et Jaapanisse oodatakse üht õpetajat tutvuma sealse haridussüsteemiga ning õppima jaapani keelt. Kuna lapsed olid veel väikesed, otsustasime perega veeta järgmised poolteist aastat tõusva päikese maal. See oli mulle ühtlasi ka järelemõtlemisaeg, mida edasi teha – kas jätkata hariduses või valida oma energia rakendamiseks mõni muu valdkond.
Vana arm ei roosteta ning süda ihkas tagasi haridusvaldkonna juurde. Sain võimaluse alustada päris uue kooli loomist Muraste Kooli direktorina. Vaadates tagasi oma viieaastasele Muraste koolijuhi kogemusele, tundub, nagu oleks see kogemus pakitud rohkematesse aastatesse kui ainult viis astronoomilist aastat. Julgus võtta vastutust, julgus teha koos ägedate kolleegidega (loe: sädeinimestega) parimat kooli kohaliku kogukonna laste heaks ning julgus seista tõenduspõhiste hariduspõhimõtete eest on vaid mõned märksõnad, mille eest olen Muraste kogemusele tänulik.
Ilma Noored Kooli programmita poleks ma kindlasti enesearengus nii suurte sammudega edasi liikunud – õpetajast koolijuhiks, koolijuhist üliõpilaseks, üliõpilasest tagasi direktoriks ja direktorist ettevõtjaks. Noored Kooliga seoses tuleb meelde üks ütlus: mida paremaks ennast tuunid, seda rohkem on sinu ümber häid inimesi. Olen äärmisel tänulik Noored Koolist alguse saanud koostöövõrgustikule, kellega koos oleme Eesti haridust on veelgi paremaks nüginud. PS! Positiivne nügimine ei ole kaugelt veel lõppenud.
Nüüd, esimest korda 12 aasta jooksul on mul hea võimalus vaadata haridusteemasid väljastpoolt üldhariduskooli. Praegu töötan projektiga, milles osalevad Haridus- ja Teadusministeerium, Euroopa Komisjon ja Briti Nõukogu. Projekti eesmärk on luua õpetajatele ja koolijuhtidele praktiline ja konkreetsete tegevussammudega mõõdetav hindamisvahend, mis võimaldab neil seada oma professionaalse arengu prioriteedid ja hinnata praktikas tehtud edusamme. Võrdselt HTM-i algatatud projektiga panustan oma teadmiste ja kogemusega ka MTÜsse SPIN. SPIN-programm pakub huvitegevuses vähem hõivatud noortele arenguvõimalusi uuendusliku mudeli kaudu, mis seob jalgpalli, sotsiaalseid ja enesejuhtimise oskusi arendavaid tegevusi.