NK õpetajaks olemisest
Olen palju murdnud pead selle üle, et kas on tegelikult mingid kindlad eeldused, mis inimesel peavad olema, et olla hea õpetaja. Ning teine küsimus, mis on pannud juurdlema (iseäranis sai selle üle mõeldud enne õpetajakoolituse ja õpetajatöö algust): mida annavad mulle need kaks aastat koolitusi ja õpetamist?Meie koolis – töötan Keila Gümnaasiumis – oli hiljuti üks koolitus õpetajatele: „Kuidas suhelda poistega? Kuidas juhendada poisse klassiruumis?” Koolituse läbiviija oli psühholoog, kes rääkis muu hulgas ühest huvitavast Tallinna ülikoolis tehtud uurimistööst. Selle autor uuris Tallinna ülikooli õpetajakoolituse tundengeid ja võrdles nende isikuomadusi teiste erialade tundengitega, et leida vastus küsimusele: kas tulevastel (headel) õpetajatel on mingid loomuomadused, mida teistel pole. Tulemus oli järgmine: õpetajakoolitusel osalejatel ei ole mingeid erilisi omadusi, võrreldes teiste tundengitega. Kahtlemata ei ole ükski uurimus kunagi põhjapanev ega peegelda kindlat tõde, kuid mõtlemapanev on selline tulemus ikkagi.Kas siis võiks arvata, et Noored kooli õpetajaks õppijad võiksid samuti olla ükskõik millised inimesed üliõpilaste hulgast? Peamine, mis Noored kooli osalejatelt ootab, on soov anda endast parim, et kujuneda väljapaistvaks õpetajaks ja liidriks, head õpitulemused ja ühiskondlik aktiivsus, vastutustundlikkus ja hoolivus, suurelt mõtlemine ja pingutust nõudvate eesmärkide seadmine. Õpetajaks kandideerijale tulevad kasuks ka otsustamis- ja tegutsemisjulgus, hea suhtlemisoskus, kiire kohanemisvõime ja oskus töötada meeskonnas. Iga üks otsustagu ise, kui palju või vähe seda on, mis ühel Noored kooli õpetajaks pürgijal peab olema.Mulle paistab, et peamine, mis eristab õpetajaks pürgijaid teistest tudengitest, on esiteks soov saada (heaks) õpetajaks (või olla see vähemalt kaks aastat) ning keskmisest kordades suurem vastutustunne, hoolivus ja valmisolek pingutamiseks (tööks, mis vahel, eriti algul! võtab terve vaba aja ning osa uneajast ka). Kõik ülejäänud omadused on üldiselt ka teistel töökatel tudengitel. Oma kogemuse põhjal võin kinnitada, et kui NK õpetajaks kandideerides on osa neist omadustest peidus (pole endast märku andnud), siis õpetajana töötades ja koolitusel osaledes ei saa ilma nendeta läbi ning tahes-tahtmata tuleb olla loominguline, aktiivne, hea suhtleja (ka psühholoog, sõber...), kiire otsustaja ja tegutseja ning kohaneja ning hea meeskonnas töötaja.Ja ei olegi õpetajaks õppijad mingid imeinimesed (ega veidrikud), vaid lihtsalt tavalisest veidi tõsisema (hoolivama, vastutustundlikuma) ellusuhtumisega töökad inimesed (minu puhtisiklik seisukoht). Kõik muu, mis vaja (suhtlemisoskused, aktiivsus, loomingulisus...), on seal juures nagunii ning kui esialgu pole, siis areneb teekonna jooksul!See mõte juhatab teise küsimuseni, mis on pakkunud mõtlemisainet nii enne koolitust kui ka nüüd koolitusel osaledes ja õpetajana töötades: mida annavad mulle need kaks aastat koolitusi ja õpetamist? Enne koolitust arvasin, et ju see tähendab palju uusi teadmisi ja oskusi, uusi tutvusi ja suhtevõrgustikke ning palju tööd. Praegu, kui olen olnud õpetaja kolm veerandit (iga päev on arvel:), olen jõudnud veenduda, et kõik, mida koolituselt ootasin, on realiseerunud, kuid ületanud kõiki ootusi (positiivselt) mitmekordselt (tööd nt on palju rohkem, kui arvasin :).Lühidalt oleks vastus järgmine: NK õpetajaks olemine on andnud tohutul hulgal VÕIMALUSI. Võimaluse iga päev teha natuke midagi selleks, et õpilased oleksid õnnelikumad ja neile pakuks koolis käimine häid emotsioone. Võimaluse teha õppimine õpilaste jaoks huvitavaks. Võimaluse areneda ise õpetajana, liidrina (õpetades liidriks), õigem oleks öelda inimesena. Võimaluse õppida õpetades – on kindel, et pole võimalik ise mittte teada ja osata seda, mida õpetad. Võimaluse kohtuda iga päev 86 särasilmse noore inimesega (minu õpilased) ning nii paljude teiste heade (või mitte nii heade, kes samuti pakuvad õppetunni) inimestega, keda koolivõrgustik seob. Võimaluse õppida õpetajaks koos väga toredate inimestega. Võimaluse kutsuda Tagasi kooli päeva puhul oma kooli ja õpilaste ette kirjandustundi andma Mihkel Raud. Võimaluse... Võimalusi näib olevat lõpmatult. Eriti arvestades, et üle poole NK õpetajaks olemise ajast on veel ees! Milline vedamine :). Mulle meeldib olla Noored kooli õpetaja!