Muljeid Teach For All konevrentsilt “Transformative School Leadership”  

mihkel.jpg

Osalesin 15.-18. märts 2015 Londonis Teach for Alli  korraldatud konverentsil, mis tõi kokku koolijuhid kaheksast riigist – Eesti, Läti, Austria, Saksamaa, Bulgaaria, Hispaania, India, Tšiili. Konverentsi eesmärgiks oli kujundada võrgustikku nende koolijuhtide vahel, koostöödm mis tugineks avatusel ja austusel, õppida Inglismaa eeskujulike koolijuhtide edulugudest, neid kogemusi koos reflekteerides leida see miski ja mõelda selle valguses oma kooli visioonile ning liidrikompetentsidele.Konverentsile eelnes eeltöö – küsimustiku tätimine kaardistamaks sinu juhtimisalaseid tugevusi ja arenguvajadusi ja küsida oma kolleegidelt 360 kraadi tagasisidet.Ootused sellel konverentsile olid kõrged, sest olles varem käinud kahel korral Teach for All konverentsidel, tean millisel kõrgel tasemel need on ning kui palju saab nendel üritustel õppida. Samuti olin huvitatud Inglismaa hariduselu tundma õppimisest ning esimest aastat koolijuhtimise valdkonnas tegutsedes otsisin inspiratsiooni ja võibolla ka kinnitust oma ideedele ja tegevustele, millele kolleegidelt mujalt maailmast tagasisidet saada ja ehk neid mõne ideega inspireerida.Konverentsi jooksul saime töötada nii ühises vestlusringis, grupiti kui ka tegeleda eneseanalüüsi ja vaikse reflektsiooniga. Kõige rohkem tutvusime Reach Academy Fultham kooliga, kus toimusid ka konverentsi töötoad. Kooliga oli võimalik tutvuda läbi tunnikülastuse ja vestluste kooli juhtimise erinevate valdkondade vastutajatega. Kõige põnevam kogemus oli jälgida õpetajate värbamisprotsessi – õpetaja peab vastama väga kõrgetele ootustele ja olema kvalifiktsseitud, alles siis saab ta võimaluse üldse sellesse kooli kandideerima hakata, praktilise osana peab õpetaja kandidaat andma õpetatavas kooliastmes tunni, pärast mida järgneb tagasiside vestlus direktori või õppealajuhtajaga, kes tunnis viibis. Kandidaadil on võimalus tunni jooksul vaadta otsa oma tunnikavale, tulenevalt tagasisidest korrigeerida, ümber teha või jätta samaks ning pärast seda teha paralleelgrupis läbi taas samal teemal tund. Samuti viibima klassi juures sellel päeval tundides, kaasa arvatud söögivahetunnil – seda aega peab direktor väga oluliseks, sest siis peegeldub see, kuidas õpetaja tegelikult õpilastega kontakti saavutab. Koolijuhil oma oma meeskonnale väga kõrged ootused, samas toimub kogu töö väga koostöiselt ja suhtlemine on vahetu. Selles koolis tundus tõesti iga laps oluline ja väärtusatud. Kooli filosoofia lähtubki individuaalsest lähenemisest ja väikese kooli vajadusest, et jõuda laste ning nende vanemateni ja koostöös arendada last.Teine kool, mida külastasin oli Capital City Academy, mis asub Lääne-Londonis ning esimese hooga üllatus ja võlus just vormi poolest, sest koolimaja projekteeris ei keegi muu kui sir Norman Foster. See kool tegeleb väga tugevalt just loovusainete õpetamisega – koolimaja seinad on täis õpilaste töid, loodud erinevad stipendiumid, võimaldadakse õpiastel väga indivudaalsete õppekavade alusel omandada haridust, kes on oma valdkonnas väga tublid sportlased, tantsijad, näiteljad, lauljad vms. Selle kooli puhul on eriti oluline koostöö vanematega, sest piirkond on väga keeruline. Selles Londoni piirkonnast on enim noori läinud ISISe ridadesse. Veel imponeeris selle kooli puhul tugev õpilasesindus, sest üheks väärtuseks, mida lastes kasvatada on just juhtimine (leadership).Kolmas kool oli King Salomon Academy, mis on tuntud eelkõige väga tugevate tulemuste poolest. Nende peamiseks eesmärgiks ongi pakkuda keskkonda, kust kõik lapsed lähevad kõrgkoolidesse ja keegi ei lange välja. Selleks tehakse väga suur töö ära indivudaalselt õpilastega, reeglid oli väga paigas ja selles koolis tundsin kõige rohkem rangust ja distsipliini. Selle kooli direktor oli väga teadlik, kui oluline on endale saada selline meeskond õpetajate näol, kes jagavad sinu visiooni ja väärtusi.Kõigi külastuste järel oli tagasisidering ning rikastav oli osaleda neis, sest kultuuriliste erinevuste tõttu märkasime erinevaid aspekte ning läbi artutelude suutsime neid tõlgendada. Väga oluline oli võrgustiku teke ja hea läbisaamine osalejate vahel, sest hoolimata riikide erinevusest leidsime üllatavalt palju ühisosa meie töös peituvates probleemides ja eriti oluliseks said erinevate lahenduste leidmine koostöiselt nendele. Leidsime ühise keele kiiresti paari koolijuhiga ning selle aasta jooksul kavatseme üksteise koole ja riike külastada – vähemalt enamusi. Enamasti olen kogenud, et sellised kontaktid ei toimi, kuid antud juhul oleme nende koolijuhtidega pidevalt kontaktis ja suurem osa külastuste kuupäevi paika pandud.Kolm asja mida mina endale selle kogemuse tulemusena seadsin eesmärgiks on koolijuhina tegeleda suhetega oma kollektiivis, veel paremini ja selgemalt sõnastada visoon ja liikuda tugeva organisatsioonikultuuri poole.Taaskord oli inspireeriv olla koos teiste organisatsioonide esindajatega, sest Teach for Alli kaudu on nii tugev jagatud väärtuste ja hoiakute süsteem, et saame üksteisest aru juba poolelt sõnalt. Samuti on see avatus ja pidev õppimine eriti olulised, sest tundsime, et tahame kasutada iga hetke olukordadest ja teistel õppimiseks.Loodan, et saan inspireerida preguseid NK osalejaid ja vilistlasi tegelema koolijuhtimise temaatikaga läbi kogemuse jagamise, toetamise ja nt töötoa näol NK suvekonverentsil Haapsalus.