Kuidas digitaalsed immigrandid digitaalseid pärismaalasi õpetada saavad?

Maarja-urb.jpg

Jaanuaris õnnestus mul tänu oma tööandjale käia Londonis haridustehnoloogia messil BettShow. Mess koosneb nagu ikka erinevatest pakkujatest ning ettekannetest. Ettekandeid tegid erinevad IT ettevõtted, peamiselt UK hariduseksperdid, õpetajad ja õpilased ning kõik käis ümber teema, kuidas tehnoloogia mõjutab/abistab koole.Mõtetena võtsin nendelt ettekannetelt kaasa Apple’i hariduse valdkonna asepresidendi John D. Couchi võrdluse digitaalsetest pärismaalastest (meie õpilased) ja digitaalsetest immigrantidest (meie ise), mis paneb mõtlema, kuidas digitaalsed immigrandid digitaalseid pärismaalasi õpetada suudavad ja saavad? Samuti mõte, mida tuleb pidevalt meeles hoida, et tehnoloogia kasutuselevõtust ei piisa, kui materjalid ja ülesanded ning lähenemine jääb samaks. All on näha pilti tsitaadiga, mille üle arutlused hariduses ühe rohkem käivad.BettDigitaalse klassiruumi töötuba andis ettekujutuse, et tegelikult ei pea me muretsema sellepärast, et käekirjalist oskust jääb üha vähemaks ja õpilased ei oska enam paberile kirjutada. See oskus ilmselt ongi hääbuv, kuid digitaalse tindiga pastakatega ja tahvlitega on tegelikult käekirja ja kirjutamisoskust ikka vaja, lihtsalt paberi asemel kirjutatakse tahvelarvutitesse.Mess lõi muidugi pildi silme all väga kirjuks, sest erinevaid pakkujaid e-keskkondadele, digitaalsetele õppematerjalidele, 3d printeritele, tahvlitele jne oli niivõrd palju ja oleneb sellest, kes sinuni või kelleni sina esimesena jõuad.Inglismaal on digitaalsete õppematerjalide loomine teisel tasemel kui meil Eestis. E-õppematerjalid on täpselt õppekavadele üles ehitatud ja mõeldud erinevatele õppijatele. Minu enda kooliski hakkame vaikselt liikuma selles suunas, et mitte rääkida, millist paberõpikut võtta, vaid milliseid e-keskkondi ja digitaalseid õpikuid kasutada, kuid veel ei ole igasse ainesse eestikeelseid häid materjale.Londonist õnnestus minna Educa messile Soome, mis oma väikestelt mõõtmetelt ja pakkujate vähesuselt jäi kordades alla Londoni messile, kuid paar head praktilist ideed sai sealtki kaasa. Siinkohal teen neile kohe reklaami. Üks on keeploop http://www.keeploop.com/, mis toimib nutitelefonile kinnitatult nagu mikroskoop ja võimaldab seeläbi jäädvustada mikromaailma. Teine idee asendab ehk tulevikus kõik tahvlid. Nimelt on võimalik katta seinad ja lauad läbipaistva kihiga, kuhu tahvlimarkerite saab peale joonistada, kirjutada. Palju pinda grupitöödeks ja loovuse arendamiseks.Messidel käimine aitas paljudele uutele mõtetele kaasa ning kogu see kirev ja pakkumiste rohke maailm meie ümber vajab oskust teha õigeid otsuseid lähtudes koolis seatud prioriteetidest.Maarja Urb