Kontrolltööd ja hinded - õpetajatöö lahutamatu osa

IMGP0003.jpg

Väsimus. Pidevalt liiga vähe und. Ikka töö ja tunnid ja kool ja kontrolltööd. Kolleegid lohutavad, et see on see esimene aasta. Kodused ja lähedased toetavad nii kuis oskavad. Siiski – pidev väsimus. Ühel nädalal suutsin kuidagi oma tööd nii planeerida, et korraga oli parandada 8 pakki kontrolltöid. Kokku umbes 150 kontrolltööd. Ühe klassi kontrolltööde parandamiseks läheb ikka veel liiga kaua aega – keskmiselt ligi 2-3 tundi. Aga sellega ei ole ju veel kõik, sest kahelised soovivad hinnet parandada ja kontrolltöö uuesti kirjutada. Kolmelised soovivad mõnikord ka ja siis algab minu kui õpetaja sees siseheitlus: ühest küljest küsib mingi sisehääl, et miks peaksin seda õpilasele lubama, kui tahan talle õpetada, et tähtaegadest tuleb kinni pidada ja pingutama peab pidevalt, pealegi lubab kooli hindamisjuhend parandada vaid negatiivset hinnet; teisest küljest on inimlik soov õpilasele vastu tulla ja lasta tal asi selge(ma)ks õppida ning oma tulemust parandada. Seda eriti põhikooli lõpetajatele, sest sellest va paberist sõltub kevadel ometi nii palju. Ja ega nemad ju „süüdi“ ole, et oma viimasel kooliaastal ühe kogenematu õpetaja endale said. Aga mis sõnumi ma sellega õpilasele annan, kui luban kõike ümber ja uuesti teha? Kas päriselus saab ka niimoodi olema? Kas õpilane peaks pideva ümber ja uuesti tegemisega end ära harjutama?Kui need tööde hunnikud ükskord parandatud saavad, siis tuleb teine vaatus: kontrolltööde tulemused. Nüüdseks (!) on juba juhtunud, et klassis on hinnet „5“ rohkem kui hinnet „2“. On see töövõit? Kas võib rõõmustada? Ja siiski on väga nõrku kolmesid ja kahtesid minu jaoks liiga palju. Peas tekib nii palju küsimusi. Kelles või milles otsida kehvade tulemuste põhjusi? Minus? Minu kogenematuses? Minu õpetamismeetodites? Õppekavas? Õpikutes? Või siiski õpilastes?Aga kevad läheneb ja tundub, et õpilased hakkavad vaikselt harjuma. Uue õpetajaga ja uute meetoditega. Ja sellega, et heade hinnete saamiseks peab tulemus ja eelnev pingutus olema hea. Headest hinnetest teevad suuremat rõõmu ja tekitavad töövõidu tunnet õpilaste siiras tagasiside. Siinkohal väljavõtted 7.klassi muljetest uue aine geograafia õppimisel.Geograafiaõpetus on lahe!Mulle meeldis geograafia. Sai uusi ja põnevaid asju teada.Arvan, et see oli väga tore õppeaine.[Kõige huvitavam teema oli] rahvastik, sest need on kõige olulisemad teadmised geograafia juures. Sa pead teadma, kus mis riik asub.[Meeldis] see, et me arutasime maa asju.[Meeldis] see, et geograafia on üks põnev aine. Väga lahe aine on.[Meeldis] see, et sain palju uut ja huvitavat teada ning tunnid olid lõbusad. Ei meeldinud see, et need uued ja huvitavad teadmised tuli pähe tuupida.Ma sain teada uue sõna LAAMA.[Kõige huvitavamad uued teadmised olid] mingi laamadega asi.Õpetaja aitas kui vaja.Sain vastused oma küsimustele, mis mind painanud olid.Mulle meeldis see, kuidas õpetaja õpetas. Tema õpetab teistmoodi.[Meeldis geograafia õppimise juures] see, et sellest on mulle tulevikus rohkem kasu kui matemaatikast. Sirli, 8. lend