Alustavat õpetajat saab toetada igaüks

Sel nädalal astus arvestuslikult 1000 alustavat õpetajat esimest korda klassi ette. Mul on Noored Kooli töö tõttu au ja rõõm tunda neist lähemalt 38-t ( ja MTÜ "Alustavat õpetajat toetava kooli" vabatahtlikuna veel 42-te natuke põgusamalt). Vaadates seda rõõmu, ärevust, kõhklusi ja soovi lastele parimat pakkuda, keerlevad mu mõtted selle ümber, et meil kõigil on võimalik kaasa aidata, et nende sära silmist ei kustuks ja nad tunneksid, et on valinud õige elukutse.

Kui oled:

LAPSEVANEM, siis ole alustava õpetajaga eriti mõistev ja toetav (loomulikult ole seda ka kõigi teiste õpetajatega). Alustav õpetaja on nagu alustav lapsevanem - ta tahab lapsele parimat, aga ta ei tea alati, kuidas see kõige parem viis on. Kui tunned, et midagi on alustava õpetaja õpetamises vajaka, siis palun, ära mine temast mööda ja ära pöördu nende mõtetega direktsiooni poole, vaid püüa eelkõige oma kõhklusi õpetaja endaga rääkida. Tee seda kindlasti koostöiselt ja lahendusi otsivalt.

KOLLEEG, siis palun tea, et su sõnadel on väga suur jõud ja sinu käitumist ja olekut jälgivad alustava õpetaja silmapaarid. Palun ära keskendu oma juttudes sellele, kui raske see töö ikka on ja kui hukas on lapsed (kahjuks on sellist juttu rohkem, kui arvata oskad). Ma tean, et see võib tuleneda soovist alustavat õpetajat kaitsta reaalsuse eest, kuid see tekitab temas hoopis hirmu ja ärevust ning paneb enda valikus kahtlema. Proovi meenutada, mis tunne oli olla alustaja ja millist kriitilist sõpra sina sel ajal oleksid vajanud, et tunda et kõik need lapsed on ju teie ühised lapsed ja te tahate, et neil kõigil läheks elus hästi. Et tunda end toetatuna. Just selles koolis oodatuna. Tunda, et kui teen vigu, siis mind ei mõisteta selle tõttu hukka vaid mul võimaldatakse oma vigadest õppida. Julgeda vastata küsimusele "kuidas sul läheb?" nii, nagu päriselt läheb, mitte tunda, et pead kiirelt poetama "kõik on hästi!"

KOOLIJUHT, siis sinu võimuses on tegelikult nii palju rohkem, kui arvad olevat. Palun proovi end panna alustava õpetaja kingadesse ja hoomata, kui palju on koolis asju, mida ta veel ei tea. Anna ta kõrvale mentor, kes on eelkõige veel ise särasilmne ja huvitatud uue õpetaja arengu aitamisest. See, kas nad annavad sama ainet, ei olegi niiväga oluline - eelkõige on alustajal vaja Inimest. Sinu võimuses on luua koolis õhkkond, kus on lubatud eksida. Märka ja tunnusta kõiki oma töötajaid - ka lihtsal heal sõnal on tohutu jõud. Uuringud näitavad, et eelkõige lähevad alustavad õpetajad töölt ära kolleegide ja juhtkonna toetuse puudumise, mitte väikese palga või distsipliiniprobleemide tõttu lastega.

ALUSTAVA ÕPETAJA LÄHIKONDLANE, siis palun, ära räägi talle, et "miks sa oma annet raiskad" või "no kas sa siis oma haridusega muud tööd ei leia"! Minu silmis ei ole tähtsamat ametit olemas, kui seda on õpetaja. Meie kõigi tulevik sõltub sellest, kui head on meie laste õpetajad. Õpetaja töö on kõige väljakutsuvam ja multitalentsust nõudvam töö, mida ma tean. Olla iga päev klassi ees, valmis avalikuks esinemiseks, valmis tähelepanu eest võitluseks, valmis innustama ja motiveerima lapsi. Tunnusta ja innusta oma õpetajast lähedast, paku end külalistundi läbi viima ja kui saabub november, siis vii ta teatrisse või restorani, et ta tunneks, et on veel elu väljaspool kooli (november on alustavale õpetajale üks kõige raskemaid aegu).

Tuli nüüd selline pikk manitsev kirjatükk, aga ma tõesti tunnen, et vastutus selle ees, et kõigi nende 1000 alustava õpetaja sära ja ind ei raugeks, lasub meil ühiskonnana ja meil on tohutu võim võimestada neid, kes on valinud nii vastutusrikka, ägeda ja maailma muutva teekonna!

Kui tahad veel rohkem lugeda, kuidas alustavat õpetajat toetada, siis mine lehele http://www.alustavatopetajattoetavkool.ee/

HaridusestMona Mägi Soomer