7. lend varjutas juhte
Teise aasta Noored Kooli osalejad saavad „Juhi vaatluse“ aines nuusutada kooli- ja ettevõttejuhtide elu. Kahe kuu jooksul oli meil võimalus varjutada ühte koolijuhti ja ühte organisatsiooni/ettevõtte juhti. Minu lennukaaslased vaatlesid PipeDrive-i juhist kuni Tartu Ülikooli õppeprodekaani Mart Noormani välja, vahepeale mahtusid veel Domus Dorpatensise tegevjuht Martin Noorkõiv, Hugo Treffneri Gümnaasiumi direktor Ott Ojaveer, Püha Johannese kooli direktor Liivika Simmul ja teised tegijad. Siin on Sul võimalus lugeda Kerttu ja Airi kogemusest ning lõpus on ära toodud koge lennu õpipunktid.
Meie üks ülesandeid oli püstitada hüpoteesid juhtide ja juhtimise kohta ning kokkuvõtteks võtta endale viis juhtimisega seotud nippi meile kui praegustele ja tulevastele juhtidele. Hüpoteese oli erinevaid, aga üks mis eriti kõlama jäi oli järgmine: „Olenemata, millist organisatsiooni või asutust juhitakse, on juhtimise alused sarnased.“Kerttu kogemusKäisin detsembris vaatlemas energilist ja õpihimulist Tallinna Euroopa Kooli direktorit Olavi Otepalu. Talle meeldib kõike tabelitesse ja maatriksitesse panna ning ta mainis, et kui midagi pole võimalik lahti kirjutada, siis see ei ole lõpuni mõeldud mõte. Tallinna Euroopa Koolis on mõnusalt sõbralik ja optimistlik õhkkond, mis tuleneb kindlatest värbamiskriteeriumitest. Kriteeriumiteks on sõbralikkus ja hoolivus, kuid mulle tundus, et lisakriteerium oli inspireeriv isik, kuna õpetajatelt oodatakse innustavat ja innovaatilist lähenemist õpetamisele. Tallinna Euroopa Kooli alustala on dialoog juhtkonna, õpetajate ja vanemate vahel. Kui tavaliselt on Eesti koolis vanemaid vähe kaasatud, siis siin oli vanemate kaasamine kooli aasta plaanidesse pandud. Olavi teeb juhina silmad ette kõigile oma süsteemsusega.Jaanuaris oli mul võimalus varjutada Kristi Liivat, kes on algatanud Kiusamisvaba Kooli, Arvamusfestivali ja juhib edukalt kommunikatsioonibürood JLP. Kristi võttis mind kontoris soojalt vastu ja kaasas mind koheselt oma päevastesse tegevustesse: koosolekutesse ja pakkumise koostamisse ühele kliendile. Kommunikatsioonibüroo puhul meeldis mulle kontori avatus ja läbipaistvus ning idee luua vormi juurde ka sisu. Mulle meeldis olla protsessi kaasatud ja kommunikatsiooni töö juures on eriti oluline dialoog kliendi, büroo töötajate ja erinevate sihtrühmade vahel. Nii nagu Olavi on ka Kristi õpihimuline ning hoiab ennast kursis erialakirjanduse ja ühiskonnas toimuvaga. Kuna Kristi toimetab mitmel rindel korraga ja selleks, et kõike hallata, on tal väga kindlad protseduurid ja ajad, millal ta midagi teeb. Aja ja energia planeerimine on väga tähtsad.Üleval nimetatud hüpotees sai minu puhul ühelt poolt kinnitatud, aga teiselt poolt on kooli ja ettevõtte suurim vahe efektiivsuse näitaja. Ettevõtte puhul näitab efektiivsust siiski tulud ja kliendi heaolu, mis ei välista töötajate heaolu. Usun, et töötajate heaolu on siinjuures heade tulemuste alus.Airi kogemusJuhivaatlus oli minu jaoks väga huvitav võimalus näha, jälitada ja varjutada tippjuhte ning neid intervjueerida. Valisin nii, et valisin mõlemad juhid vaatlemiseks avalikust sektorist. Ühe ülikoolist ja teise algkoolist. Mõlemad inimesed, kelle valisin olid minu jaoks läbi isikliku kogemuse või kontakti juba silmapiiril ja seega pidasin just neid enda jaoks kuidagi väärtuslikumaks. Mõlemad juhid olid pika kogemusega, uuendusmeelsed ning heas mõttes edevad.Suurepärane oli see, et saime kõik üksteisega kogemusi jagada. Sealt jäi kõlama maailma parandamine, individuaalne lähenemine, hoolivus, paindlikus, usk oma eesmärkidesse ja visiooni.Mida juhivaatlus ja seminar minu jaoks kokkuvõttes andis:1) Palju lugusid, kogemusi, mõtteid ja inspiratsiooni. Väga lähedalt just kahe inimese oma, kuid kaudselt üle kahekümne (lennukaaslased ja nende vaadeldavad).2) Veendumuse, et hea juht on kindla visiooniga, eesmärgipärane, oskuslik ajaplaneerija, prioritiseerija ja delegeerija.3) Suhtlemine on A ja O. Head suhted kolleegide vahel (hea juht mõistab ennast ka kui kolleegi) ja avatus on võtmesõnad.4) Hea juht tunneb oma alluvaid, teab, mis neid motiveerib ja oskab seda pakkuda (sellega arvestada). Hea juht valib alluvad nii, et meeskonnatöö ja ühiste eesmärkide saavutamine oleks võimalik.5) Hea juhi tehtud töö ongi tema energiaallikas, ta on vaikiv eeskuju. On veendunud nii enda kui oma töötajate arengus ja suurepärasuses. Oskab hinnata tehtud töö tulemusi.6) Sain panna ühe koolijuhi mõtlema oma õpetajatest kui pikaajalisest investeeringust võrreldes lühiajalise efektiivsuse lakke ajamisega.7) Mõelda selle üle, kuidas ise järgmisel korral efektiivsemalt aega planeerida ja prioritiseerida, nii et kõigil lennukaaslastel oleks võrdsed võimalused oma kogemuste jagamiseks. Juhi eneseabi punktid – siia on koondatud 7. lennu osalejate mõtted1. Küsi iga päev, kas teed õigeid asju, kes või mis on kõige tähtsam.2. Jaga vastutust ning usalda inimesi.3. Kui teised sulle vastu ei vaidle, siis tee seda ise.4. Inimesi motiveerib töö, mis aitab neil liikuda isikliku suure eesmärgi poole.5. Ümbritse end isiksustega. Teadmisi on õppida kergem kui hoiakuid ja väärtuseid.6. Juht peab tegelema sellega, mis parasjagu tegelemist vajab.7. Kõige olulisemad on suhted, sest juhtimine on suhtlemine.8. Koolijuhi tegevus sõltub suurel määral kontekstist – riigikool vs KOVi kool, suur vs väike, linn vs maa jne.9. Inimesi motiveerib idee. Küsi iseendalt ja enda meeskonnalt „Miks?“ me parasjagu midagi teeme.10. Tea, mis on Sinu ressursid. Võta enda kaastöölisteks need, kel oskusi ja omadusi, mis meeskonda täiustavad.11. Vabadus, vastutus, valik. Inimestel peab olema ruumi oma liikumist valida – nii on kindel, et tööülesanded on nende enda omad.12. Hea juht võtab vastutuse, vajadusel on võimeline täitma teiste ülesanded.13. Hea juht säilitab enda ja meeskonnaliikmete energia.14. Hea juht tagasisidestab meeskonnaliikmete tööd.15. Hea juht kaasab teisi huvigruppe (lapsevanemad jne).16. Hea juht loob vaimselt, füüsiliselt ja emotsionaalselt turvalise keskkonna.17. Kui inimene on õnnelik, siis ei ole tulemuste pärast vaja muretsed.18. Inimeste valik on tähtis – loevad isikuomadused. Teid tervitavad,Kerttu ja 7. lend Illustratiivne foto postituse päises: http://www.danielgoleman.info/daniel-goleman-teach-the-key-ingredients-for-leadership-success-2/