5 tähelepanekut kooli arengu kohta koolijuhi vaatepunktist
Olen Tallinna Kunstigümnaasiumi direktor aastast 2015. Selle ajaga on kool läbi teinud suure arengu ja olulisel kohal on selles olnud ka Noored Kooli programmis osalejad. Panin kirja viis kõige olulisemat tähelepanekut, mida olen koolijuhina tajunud. Loodan, et minu kogemus ja mõtted aitavad avada nii mõnegi kooli ukse uutele Noored Kooli programmi osalejatele.
1. Kooli areng algab sisemistest muutustest
Meie koolis on viimasel viiel aastal toimunud väga mitmed olulised muudatused. Näiteks muutsime kooli päevakava, kaotasime koolikella, viisime sisse projektipäevad, uuendasime gümnaasiumi õppesuunad jne. Esimene aasta oli tõesti väga keeruline, lahkus nii õpetajaid kui õpilasi, kes ei saanud muudatuste mõtestamisega hakkama. Hiljem hakkasin muutma juhtkonna struktuuri, sest suur vastutuskoormus langes vähestele inimestele. Nüüd on meil lisaks juhtkonnale erinevaid roteeruvaid ametikohti erineva fookusega õpilastele, lapsevanematele, õpetajatele. Selle eesmärgini jõudmiseks kaardistasime juhtkonna ja juhtkonnaga seotud inimeste tööaja erinevatel aastatel 10-minutilise täpsusega. Nii saab hea ülevaate sellest, kuhu on vaja lisaabi ja milliseid rolle on kooli juurde vaja. Mõnda vastutusrikast töökohta ei ole 1,0 koormusega tarvis ja mulle meeldib siis need kohustused jagada inimeste vahel, kes neid soovivad. Parem, kui inimestel on tööd, mitte niisama passimist. Arvan, et iga õpetaja puhul tuleb leida valdkond, mida ta kõige paremini oskab, ja pakkuda võimalus seda tööd teha.
2. Noored Kooli osalejad võtavad vastutuse
Noored Kooli programmis osalejatel on väga suur vastutustunne. Nad on valmis võtma kohe juhtrolli ja tõesti vastutavad õpilaste õppimise eest. Nende jaoks on iga tund oluline: planeeritud ja eesmärgistatud. Nad juba mõtlevad eelkõige lapsest lähtuvalt. Nad tahavad, et kõik saaksid väga hea hariduse. Noored Kooli õpetajad vastavad kooli põhiväärtustele. Aina rohkem proovin ka teisi õpetajaid tööle võtta just väärtustest lähtudes. Kui inimene meie kollektiiviga ei haaku ja meile ei sobi, siis pigem jätan koha täitmata. Nii püüan tagada, et tööl on sarnase mõtteviisiga inimesed, ja hoida ka Noored Kooli vilistlasi meie koolis tööl.
3. Vaheldusrikkus motiveerib
Usun, et Noored Kooli osalejad tulevad ja jäävad meie kooli seepärast, et nad ei pea igal aasta tegema sama tööd. Sain päris kiiresti aru, et Noored Kooli osalejaid motiveerivad erinevad väljakutsed. Selles on käivitav jõud, kui nad saavad teha, mis on neile hingelähedane. Lisaks on NK osalejatel alati oma nägemus, kuidas midagi teha. Selle arvelt olen olnud valmis vähendama nende tunnikoormust, sest kooli arengu jaoks on väga oluline, et inimesed saavad kirega teha seda, mida tahavad.
4. Partnerkoolid tahavad olla rohkem kaasatud
Tahan väga, et Noored Kooli partnerkoolid oleksid rohkem pildil. Tasub rohkem õpilasi ja koolijuhte oma algatustesse kaasa kutsuda. Ükskõik, mis mõtted või tegevused Noored Koolil plaanis on, tasub alati partnerkoolidelt uurida, kas keegi tahab sellega kaasa tulla. Näiteks meeldib mulle väga käia programmi uute kandidaatide hindajana praktilises voorus. Ilmselt tasub koolidele rohkem teadvustada võimalikke koostöökohti, näiteks juba kooliaasta alguses saata terve aasta tegevuste kava ja küsida, mida koolijuhid kohtumistelt ootavad. Koolijuhtidele tuleb selgitada, miks sellises koostöövõrgustikus osalemine on oluline.
5. Järjekindlus viib sihile
Igasuguste muudatuste elluviimiseks on vaja aega. Minu kasuks on, et olen lollilt järjekindel. Kui mul või juhtkonnal on mingi idee, siis alustame vabatahtlike grupiga, iga uuenduse räägin õpetajatega läbi ja põhjendan selle vajalikkust. Olen küll jõuline, aga samas teen enne väga palju selgitustööd, miks mõni muutus vajalik on. Enamasti ollakse siis nõus proovima ning hiljem analüüsima, mis töötab ja mis mitte. Eks rääkimine ja suhtlemine ka väsitab, aga olen 5 aastaga õppinud viisakaks jääma ka 293. selgitamise korral. See ei ole minu olemus, aga koolijuhina pean seda rolli kandma.