5 põhjust, miks liituda Noored Kooli programmiga

 

Kui küsiksid mõne vilistlase käest, mida Noored Kooli programm talle andis ja tal teha võimaldas või miks ta soovitaks kellelgi Noored Kooli programmi teekonda ette võtta, kuuleksid tõenäoliselt vähemalt üht järgmisest viiest vastusest.

5. Oskused kogu eluks

IMG-1189-1.jpg

Programmis osalemine sunnib kiiresti arenema - sinu ees on iga päev hulk väljakutseid ning programm toetab ja õpetab sind nii, et tuled nendega toime. Õpetajana arendad mitmesugustes olukordades oma suhtlemis-, esinemis-, eesmärgistamis- ja planeerimisoskusi, mida läheb vaja igal elualal. Ükskõik, kas motiveerid 8. klassi õpilasi tunnis pingutama või innustad oma ettevõtte töötajaid; kas veenad teisi õpetajaid uut hindamismudelit proovima või esitled oma ideed üldkoosolekul; kas planeerid 5. klassi trimestri õpitulemusi või koostad eelarvet, läheb sul vaja samu oskusi.

Haridusvaldkonna keerukus, mida NK programm Sul analüüsida aitab, annab aga võimaluse teravdada strateegilise mõtlemise ja juhtimisoskusi. Lisaks nõustub iga NK vilistlane, et palju asju, mis enne programmi algust tundusid rasked või stressitekitavad, on muutunud kergeks. Kui tead, et oled hakkama saanud 7.B klassiga, kellega koostöö mingil hetkel võimatu tundus, ei ole enam eriti põhjust endas kahelda.

4. Ainulaadsed võimalused

IMG_20180827_225048.jpg

Noored Kooli võimaldab haridusvaldkonna ja seeläbi ühiskonna arengusse panustada inimestel teistest valdkondadest. Iga kõrgharidusega inimene, kes valutab südant demokraatia, keskkonna vm tuleviku pärast, saab kandideerida Noored Kooli, et hariduse kaudu tuleviku maailma kujundada. Suur osa vilistlastest ütleb, et nad ei oleks ilma NK programmita oma kutsumust just hariduses leidnud.

Programmi osalejad toovad kaasa oma erialase ja elukogemuse ning tahte panustada, NK poolt on põhjalik eestvedamis- ja õpetamiskoolitus, rahvusvahelised õppimisvõimalused ülemaailmse Teach for All võrgustiku kaudu ning kogukonna toetus. Noored Kooli osaleja võib leida end vestlemas sama mõtteviisi ja sarnaste kogemustega kolleegidega nt India, Ecuadori või Uganda programmist.

3. Hariduseestvedajate kogukond

45920786592_71460dbaf6_o.jpg

Noored Kooli osaleja kuulub kogukonda, kelle käest on palju õppida. Uut osalejat ootavad kolleegidena ees varasemad osalejad, vilistlastest koolijuhid, vabaühenduste loojad, õppematerjalide arendajad, iga õppeaine õpetajad ja hariduspoliitika kujundajad. Osalejale on toeks parimad õppejõud, mentorid, koolitajad ja lennukaaslased, kellest saavad lähedased sõbrad. NK kogukonda kuuluvad ka toetajad ja kaasamõtlejad, kelle seas on nii oma valdkondade tippettevõtteid, vabaühendusi kui vabatahtlikke.

Lisaks sellele ümbritseb NK osalejat rahvusvaheline võrgustik: sama eesmärgi nimel töötavaid kolleege leidub veel 53 riigis, kus tegutseb Teach for All võrgustiku raames Noored Kooliga sarnane programm.

2. Mõju õpilastele

35521039582_42ced0d763_o.jpg

NK osaleja õpetab 2 aasta jooksul keskmiselt 100 õpilast. Pea igal NK vilistlasel on vähemalt üks lugu noorest, kellesse ta järjepidevalt uskus, keda toetas ja kellesse hästi suhtus ning kelle jaoks just see olulise muutuse lõi. Mõne õpilase jaoks on aga Noored Kooli õpetaja ainus täiskasvanu, kes teda ära kuulab ja tõsiselt võtab. Kindel on see, et iga Noored Kooli osaleja saab olla inimene, kes toob nii õpilaste kui kolleegide koolipäeva rõõmu, energiat, loomingulisust ja julgust.

Ainuüksi sellepärast saad NK osalejana igal õhtul magama minna teadmisega, et oled päeva jooksul muutnud maailma veidi paremaks – mõnel päeval selle kaudu, et kuulasid ära ühe õpilase mured ja rõõmud, mõnel päeval selle kaudu, et algatasid kogukonnas uuenduse, mis lumepallina veerema läheb ja tulevikus tuhandete inimeste elusid mõjutab.

41209881720_a486555efd_o.jpg

1. Suur eesmärk

Peamine põhjus, miks liituda Noored Kooli kogukonnaga, on eesmärk, mille nimel töötame.

Praegu jääb keskmiselt iga viies õpilane põhiharidusega. Madalama haridustasemega inimestel on elus vähem valikuid, raskem tööd leida ning nende õnne- ja tervisenäitajad on keskmisest madalamad. Põhihariduse juures pidama jäämine ei ole enamasti noore teadlik valik, vaid tähendab, et õpilane ei ole põhikoolis omandanud piisavalt sotsiaalseid ja õpioskusi, et olla võimeline gümnaasiumi või kutsekooli lõpetama.

Haridustulemuste erinevused jooksevad Eestis suurema ja väiksema sissetulekuga vanemate laste vahel, samuti eesti ja vene emakeelega laste vahel. Kõik lapsed ei saa sündides kaasa sama häid võimlausi edukaks eluks. Noored Kooli osalejad on eestvedajad, kes töötavad kaks aastat koolis, et aidata oma õpilasi, aga ka selleks, et õppida haridussüsteemi tundma ja vedada tulevikus eest muutusi, et igal lapsel oleks võrdne ligipääs elus hakkamasaamist lubavale haridusele.


See ei tähenda, et Noored Koolis osalemine oleks ainus viis hariduses ja ühiskonnas oma panuse andmiseks. Õpetajana töötamiseks on teisigi häid viise ning väga olulisi algatusi, mille kaudu haridusvaldkonda toetada, on samuti mitmeid. Noored Kooli on osaleja jaoks suur väljakutse ja elumuutus ning see ei ole igaühele. Kuid kui sind kõnetab mõte, et iga Eesti laps peaks saama väga hea hariduse, ning oled valmis selle nimel vastutust võtma, võiksid siiski proovida ja kandideerida.

 
Margot Lillemägi