18. lennu osaleja Mirjam Raun: et olla hea õpetaja, peab kõigepealt enda tassi täitma
Mirjam Raun on Noored Kooli 18. lennu osaleja ning õpetab Holstre koolis ajalugu.
Noored Kooli osaleja Mirjam Raun
„Õpetaja, kuidas te alati nii rahulik suudate olla?“ Teine õpilane klassist hõikas: „Mina tean, mina tean – õpetaja käib kindlasti psühholoogi juures!“ Muigasin, kuid see küsimus pani mind mõtlema, kui tähtis on rahu hoidmine kõige kiirematel hetkedel.
Töö noore õpetajana on olnud täis väljakutseid ja põnevust, kuid samas ka kurnav, eriti kuna mul on kodus väikesed lapsed. Õpin igapäevaselt, kui tähtis on hoida tasakaalu töö ja eraelu vahel. Kui seda ei ole teinud, on kooli igapäevane sagin, tundide ettevalmistused ja to-do-listi täitmine kiiresti elu üle võtnud.
Olles noor õpetaja arvasin, et mida rohkem ma koolitöösse panustan, seda parem õpetaja ma olen. Aga suhteliselt kiiresti kogesin läbipõlemisi ja sain aru, et pean esmalt enda tassi täitma, et olla teistele hea õpetaja.
Sain aru, et just nagu igapäevane hambapesu on hädavajalik puhaste hammaste hoidmiseks, on ka emotsionaalne ja füüsiline heaolu pidevat hoolt nõudvad aspektid. Ühiskonnaõpetuse õpetajana käsitlen tundides Maslow’ püramiidi ja baasvajadusi. Seega on ülioluline, et ka mina ise hoolitseksin oma baasvajaduste täitmise eest. Ainult siis saan olla tasakaalus ja pakkuda oma õpilastele parimat õpet.
“Kui suudan hoida enda jaoks rahu ja tasakaalu, suudan seda ka oma õpilastele edasi anda. Just siis saab klassiruumist koht, kus õpilasel on julgust eksida, kasvada ja päriselt õppida.”
Lõin endale rutiinid, mis aitavad mul tasakaalu hoida. Üks esimesi samme enda eest hoolitsemiseks, mida tegin - lõin endale igapäevased rutiinid: kvaliteetne uni, tervislik toitumine, kindel tööpäeva lõpp, füüsiline trenn, õues viibimine, enda hobidega tegelemine ja unistuste poole pürgimine.
Õpetaja Mirjam Raun Noored Kooli Narva linnalaagris
Kui kell saab viis, lõpeb mu tööpäev ning algab aeg mulle ja mu perele. Igapäevane liikumine ja õues viibimine aitavad stressi maandada, laulmine ja tantsimine toovad aga energiat ja rõõmu. Avastasin ka, et laulmine aitab mul ennast väljendada klassi ees selgemalt, kõlavamalt ja konkreetsemalt. Üks olulisemaid taipamisi oli see, et enda unistusi ei saa edasi lükata. Kui õpetajana olen ise on elav, särav ja arenev, inspireerib see ka mu õpilasi.
Kui suudan hoida enda jaoks rahu ja tasakaalu, suudan seda ka oma õpilastele edasi anda. Just siis saab klassiruumist koht, kus õpilasel on julgust eksida, kasvada ja päriselt õppida. Seega, mis iganes see ka poleks, mis enda tassi täis hoiab – uni, toitumine, tantsimine või kasvõi regulaarne psühholoogi juures käimine – see on vajalik nii õpetajale kui ka igale inimesele, kes töötab teiste inimestega.
Ja muidugi, iga päev ei tule alati ideaalselt välja, kuid teen iga päev midagi enda jaoks. Kui ei jaksa kõike, siis teen natukene. Ja juba see aitab hoida tasakaalu.