12. lennu koosloomeprojektid: koostööst sünnib nii palju energiat!

Selleks, et rääkida, mis on koosloomeprojektid, peame astuma sammu tagasi ja vaatama suuremat pilti. 

Noored Kooli missiooniks on luua kasvukeskkond eestvedajatele, et leida lahendusi Eesti hariduse väljakutsetele.

Tulemuslik eestvedamine algab enesejuhtimisest. Tõhus enesejuhtimine on eestvedamiseks vajalik, kuid mitte piisav: keskkonnas püsiva muutuse saavutamiseks on oluline, et protsessi oleksid kaasatud ka osapooled, kes seda keskkonda igapäevaselt taasloovad.

Teise õppeaasta alguses tuvastavad Noored Kooli osalejad koos koolikogukonna mõttekaaslastega probleemi, millele üheskoos lahendust otsima asutakse. Koos kaardistatakse just sel hetkel kooli jaoks olulised teemad ja koos teiste õpetajate, lastevanemate või õpilastega asutakse lahendusvõimalusi otsima. Koosloome eelduseks on kuulamine ning enda valmislahendustest lahtilaskmine, selle loodetavaks tulemuseks on aga kogukonnast võrsuvad ning püsivad muutused. Kui ühine teekond on sõnastatud, on oluline läbi mõelda mõju hindamise viisid ning see, kas eesmärgid ja tegevused on omavahel kooskõlas. Muutuse elluviimise faasis toetavad osalejad teineteist igakuiselt toimuvates õpiringides, kus mõtestatakse oma rolli eestvedajana. Nii sünnivad igas Noored Kooli partnerkoolis koosloomeprojektid, mida 12. lend sel aastal 8. mail tutvustas. 

Kui kaks kuud tagasi võis tunduda, et eriolukorras võib kõike keerulisem teostada olla, siis tegelikkuses kujunes selle aasta koosloomeprojektide tutvustus väga edukaks. Just tänu videosillale osales kokku üle 80 inimese: nende hulgas 12. Ja 13.lennu osalejad, Noored Kooli meeskonnaliikmed ning koolijuhid.  Rõõm oli tõdeda, et 19 partnerkooli juhtkonna liikmed leidsid aega, et kuulata ja kaasa mõelda meie osalejate loodud koosloomeprojektidele ja andsid hiljem tagasisidet, et said kuhjaga uusi ideid, mida oma koolis teostada.

Koosloomeprojekte oli seinast seina: koolirõõmust digipädevusteni ning alustava õpetaja sisseelamisplaanist teismeliste enesemääratluseni. Koosloomeprojektide õnnestumiseks on tähtis, et idee, mida Noored Kooli osaleja teostama hakkab, oleks talle tõesti oluline: esitlusi kuulates toodi välja, et kui juba härjal sarvist haaratud, peab pidevalt pildis olema ja suutma end motiveerituna hoidma. See õnnestub aga kõige paremini just siis, kui antud teema on südamele lähedane. 

Tore oli näha, et eriolukord ei olnud osalejaid rööpast välja viinud vaid kui nähti, et esmaseid plaane pole võimalik teostada, mõeldi välja uus plaan. Samuti tõdeti, et mõnikord lähebki projekt aia taha, kuid tegijal ikka juhtub ning õppida saab suurepäraselt ka vigadest. Lisaks rõhutas 12. lend, et tuleb olla kannatlik ning realistlik: suurte ja maailmamuutvate süsteemide loomine võtabki palju aega. 

Kogukonna juhina oli mul tõesti suur rõõm näha, millise innuga projektidest räägiti ja mitmed osalejad rõõmustasid, et sügisel saab poolelijäänud projekte jätkata. Samuti oli mul hea meel 13. lennu osalejate pärast, sest esmakordselt olid ka nemad projektide tutvustusele kutsutud ja tänu digivõimalusele seda suur hulk osalejaid ka kasutas. Nende tagasiside peale 12. lennu ära kuulamist oli, et nad tunnevad inspiratsioonipuhangut ja kergendust, sest teise aasta koosloomeprojektid on nendes esmapilgul aukartust äratanud. Nüüd nägid nad aga, et koostööst sünnib nii palju energiat ja kui suur asi väikesteks tükkideks teha, siis polegi vaja hirmu tunda. 

Ootan juba põnevusega sügist, kui järgmine lend maailmamuutjaid koolides oma koosloomeprojektidega alustavad. Sealt sünnib kindlasti jälle suur hulk vahvaid ideid, mis aitab kaasa, et iga laps Eestis saaks hea hariduse. 

Mona Mägi Soomer

Noored Kooli kogukonna juht