10 küsimust vilistlasele - Martin Ojala
Martin Ojala on Noored Kooli programmi 1. lennu vilistlane, kes õpetas Tallinna Ühisgümnaasiumis inglise keelt 5.-11. klassidele. Praegu töötab ta tõlkijana advokaadibüroos LAWIN.1. Millega tegelesid enne Noored Kooli programmi?Õppisin Tartu Ülikoolis õigusteadust (inglise keel ja kirjandus kõrvalerialana)2. Miks Noored Kooli programmi kandideerisid?Ilmselt seetõttu, et leidsin, et see on parim viis midagi reaalselt olulist teha. Mu enda koolikogemus oli akadeemilises mõttes küll muretu, aga olin näinud ja mõistnud, kui palju head võib saavutada hea ja hooliv õpetaja (ning millist kahju suudab teha õpetaja, kes õpilasi ei mõista ja annab nende osas alla) ja uskusin, et ma suudaks lisaks oma aine õpetamisele muuta ka õpilaste koolikogemust. Rõhutan alati, et ei teinud seda otsust puhtalt altruismist (see, kas altruism kui nähtus üldse eksisteerib, on omaette arutelu). Teadmine, et ma teen midagi tähendusrikast andis põhjust enda üle uhke olla. Uskusin, et programm võimaldab mul isiklikult areneda (millest ülikoolis tundsin puudust) ning saada elamusi ja kogemusi, mida ma kuskilt mujalt ei saaks.3. Millega praegu igapäevaselt tegeled?Hetkel tegelen igapäevaselt peamiselt juriidiliste tekstide tõlkimisega.4.Mida andis Sulle Noored Kooli programmis osalemine?Programmis osalemine laiendas minu maailmapilti mõõtmatult. Õppisin analüüsima, mõistma ja aktsepteerima endast täiesti erinevaid isiksusi ja nendega koostööd tegema. Meie koolitajate toel kinnistusid õpetajaks olemise vältel minus väärtused, mida ma kannan siiani.5. Kui Sa saaksid homme Eesti haridusministriks, siis millise reformi teeksid esimesena?Ma olen piisavalt kaua koolis töötanud, et teada, kui väärt võimalus see oleks, ja liiga kaua koolist eemal olnud, et osata anda sellele küsimusele head (võimaluse väärtusele vastavat) vastust. Kindlasti on mitmeid olulisi reforme, mis väärivad läbiviimist, aga sama oluline on kõik muudatused ikkagi korralikult läbi mõelda. Üks asi, mida võiks Eestis kaaluda, jäi mulle meelde ajast, kui külastasime programmi raames Inglismaa koole. Seal osales tunnis õpetaja assistent, kes aitas jooksvalt vastavas aines nõrgematel õpilastel tunnis õpitavast aru saada. See mõjus hästi nii distsipliinile kui ka õppetempole.6. Kes on Sinu suurim eeskuju? Miks just tema?Igavamat vastust ilmselt annab mõelda, aga ilmselt on mu suurimaks eeskujuks mu ema, sest mida rohkem ma sellele mõtlen, on temas peituv ratsionaalsuse, efektiivsuse, empaatiavõime ning rahuliku ja õiglase meele kombinatsioon lihtsalt muljetavaldav.7. Kuidas Sa lõõgastud?Sport ja muusika. Spordi puhul on mind alati hämmastanud, kuidas muu maailm peale vahetu keskkonna lihtsalt lakkab eksisteerimast ja pea jookseb tühjaks kõigist mõtetest, mis pole konkreetse spordiga seotud. Muusikaga on peaaegu vastupidi – see aitab oma mõtteid ja tundeid töödelda ja edasi liikuda. Lisaks olen täheldanud, et muusika valiku abil saab oma meeleoluga täiesti teadlikult manipuleerida.8. Mis oli Sinu viimane suur elamus?Käisin Portugalis ja proovisin esimest korda elus lainesurfi. Ma pole kunagi väga hea ujuja olnud ja väiksena kartsin vett, seega on suurtes lainetes möllamine mu jaoks oma hirmu alistamine. Lisaks on kogu selles protsessis kuidagi äge suhe inimese ja loodusjõu vahel – laine tundmaõppimine ja koostöö lainega, teades samas, et su „koostööpartner“ võib su mingi lolluse korral kui liivatera ära pühkida.9. Nimeta oma kolm soovi kuldkalale.Kuna pole öeldud, et need realistlikud peavad olema, siis tahaks:1) absoluutset analüüsivõimet (st et ma suudaks kõik asjad/nähtused ära seletada)2) maailmarahu (eelkõige sellist utoopilist, kus kogu sõjatööstuse raha kulutatakse teaduse arendamiseks)3) ja ratsionaalse inimesena paluks järgmist kolme soovi jagavat kuldkala oma õnge otsa10. Soovita mõnd head raamatut. Põhjenda.Kurt Vonnegut „Timequake“ – mõnevõrra raske lugemine, aga ma panin selle raamatu vahele tabavate mõtete tähistamiseks rohkem märkmepabereid, kui ühegi teise raamatu vahele.