Müstilise arengu päev!
Täna oli minu jaoks kindlasti eelkoolituse pingelisim päev. Tuli ju läbi viia üks ääretult huvitav ja arendav eesti keele tund minu tulevasele viiendale klassile. Eeltööd oli selleks tehtud juba peaaegu kaks nädalat. Selle aja jooksul oleme saanud palju huvitavaid meetodeid, kusjuures enamikust neist kuulsin ALLES nüüd esimest korda. See tähendab, et ma ise pole neid oma õppimisprotsessis kasutanud. KINDLASTI aga kasutan neid oma õpetajatöös.Eile sulgusin kohe pärast õhtusööki oma koduseks saanud ühikatuppa. Mõtlesin endamisi: „Minu õpetajatöö algab NÜÜD!“. Peas kiirlesid tohutu kiirusega erinevad mõtted, kuidas tundi alustada, kuidas õpilasi aktiivsena hoida, kuidas tundi lõpetada? Milline interaktiivne meetod neist paljudest õpitutest sobiks võõrsõnade tunnuste tutvustamiseks?Pingsa mõttetöö järel valisin häälestamise jaoks mõistekaardi, tehes endamisi juba mõningaid eeldusi, mis õpilastel teemaga seoses meelde võiks tulla. Kes oleks osanud arvata, et viienda klassi laste jaoks seostuvad võõrsõnad ka selliste sõnadega/mõistetega nagu päike, naised ja mehed? (NB! Tegemist on konksuga küsimusega!) :) Olgem ausad, tasub ALATI arvestada sellega, et sinu eeldused ei pruugi täituda. Siiski aga tuli ka mõisteid, mis meid teemale lähemale viisid nagu näiteks keeruline, võõras ning reisimine. Õpilaste suunamisel sain kätte ka kaks olulist võõrsõnade tunnust. Kirjutasin ka teised võõrsõnade tunnused nobedasti tahvlile (ehk isegi liiga nobedasti?) ning saime jätkata paaristööga. Iga paar sai endale ühe võõrsõnade tunnuse ning pidi tekstist üles leidma need võõrsõnad, millel nimetatud tunnus esines. Kõige „rüblikumad“ poisid said saatuse tahtel kõige lihtsama tunnuse ning töö oli valmis enne, kui ma reageeridagi jõudsin. Samal ajal pusisisid teised paarid järgsilbis esineva o-ga või järgsilbi rõhuga. Mõned asjad jäidki segaseks. Neid lubasin järgmises tunnis veel seletada. Hiljem tundi analüüsides leidsin koos teiste kallite humanitaarlastega, et keerulisi reegleid oleks kindlasti aidanud kinnistada see, kui õpilased oleksid pidanud sõnad tunnuste alusel tabelisse üles kirjutama. Selle panen endale kindlasti kõrva taha!Tänasest päevast (ja üldse ettevalmistuskoolitusest) on üldse nii palju kõrva taha panna, et lausa imesta! Et "lausa rökka naerust", kui Kadrit tsiteerida. :) Ma ise näiteks ei saanud arugi, millal oma normaalsele täiskasvanukeelele nunnutava häälenüansi lisasin. (!) Samuti ei tulnud mul absoluutselt meelde see, et küsisin õpilast distsiplineerimise jaoks(!) NK-lased täitsid varem kokkulepitud printsiipi ning tagasiside oli aus ning vahetu. AITÄH!Mul tuli tundi andes kohe täitsa „päris tunne“. Just sellised ongi ilmselt mu tulevased õpilased, kes küsivad: „Õpetaja, aga minu nime lõpus on ju o-täht. Kas see on siis nüüd võõrsõna?“ või kasutavad sõnu, mida tunneme väljendi Ene oma all. Ääretult vahva tähelepanek oli ka „Kas brokoli ja spargelkapsas on samad?“ See küsimus jääb mulle ilmselt pikemaks ajaks meelde, kuna suutsin selle klassi tagasi peegeldada. Nii et oli tunniosasid, mida saaks paremini teha, kuid oli ka asju, mis läksid ju päris hästi! Emotsioonid on igastahes võimsad. Vaatasin kohe kalendrist järgi, kaugel see esimene september nüüd ongi ja mis päev see täpselt on!