Mis ma Mehhikost kaasa võtsin?
Mis? Teach For All võrgustiku aastakonverents „Leadership for Change“Kus? Puebla, MehhikoMillal? Oktoobri III nädalKes? 35 Teach For All võrgustikku kuuluva haridusorganisatsiooni esindajad, koostööparnterid ja mõttekaaslased400 inimest rohkem kui 35 erinevast riigist jagasid üksteisega oma kogemusi ning otsisid koos vastuseid komplekssetele küsimustele nagu: Mida on vaja muutusteks klassiruumis ja süsteemis laiemalt? Kuidas toetame oma osalejate, vilistlaste ning õpilaste liidripotentsiaali arengut? Mida tähendab muutuste juhtimine õpilaste, klaasiruumi, kooli, süsteemi ja meie organisatsioonide kontekstis?Neile küsimustele otsisime vastuseid konverentsi seinade vahel toimunud seminarides, loengutel, töötubades, vestlustes kui ka väljaspool, külastades kogukondi, kus töötavad Noored Kooli sõsaorganisatsiooni Enseña por México osalejad.Sukeldumine Mehhiko ellu ehk koolikülastusVeidi taustainfot: Mehhikos elab 113 miljonit inimest, kellest 47% elavad allpool vaesuspiiri. Mehhiko õpilaste teadmised ja oskused on keskmiselt 2 aastat maas OECD keskmiste õpilaste teadmistest. 75% lastes tekitab matemaatika ärevust. 100 õpilasest, kes alustavad kooliõpinguid, lõpetavad keskkooli 36 ning ülikoolis jätkavad õpinguid vaid 13. Eesti õpilastele võib tunduda uskumatu, kuid 26 miljonist Mehhiko keskkooliõpilasest omab õpingute keskel ligipääsu internetile vaid 4 miljonit.Mul oli rõõm ja au külastada väikest kogukonda kahetunnise bussisõidu kaugusel Pueblast, kus perekondade peamiseks elatusallikaks oli maisipõldude harimine. Tegemist oli keskkooliga, kus õppis kokku 88 15–17-aastast noort ning töötas viis õpetajat.Noored olid elevil – nad ei olnud varem ühtegi eurooplast (rääkimata siis eestlasest) kohanud. Oma kodukülast olid nad käinud vaid ühetunnise bussisõidu kaugusel. Kuigi nende reisipagas oli väike, olid nad uudishimulikud ning igaühel neist oli oma tulevikuunistus – kes soovis saada advokaadiks, kes sisekujundajaks, kes tahtis õppida keeli, keda paelusid loodusteadused.Õpilaste ja õpetajate kõrval tulid meid tervitama ka lapsevanemad. Nad võtsid osa tundidest ning kuhjasid lõunalaua üle koduste roogadega.Kogesin, et igal õpilasel on oma unistus ning lapsevanemad selles kogukonnas peavad haridust oluliseks - soovivad, et nende lastel oleks võimalus rohkem õppida, kui neil endil oli. Valdav osa õpilasi jääb pärast kooli lõpetamist elama samasse kogukonda, asub tööle maisipõldudele, et aidata oma perekonda. Perekonna toetamine ja kogukonnale tagasi andmine oli nii õpilaste kui ka lapsevanemate jaoks oluline.Kogukonnakülastus pani mind tugevalt mõtlema selle peale, mis on kooli eesmärk või ülesanne. Kus on tasakaal õpilase individuaalsete unistuste ja kogukonna vajaduste vahel? Mida tähendab „väga hea haridus“ erinevates kogukondades?Ma ei tulnud Mehhikost tagasi vastustega. Ja ma arvan, et nii ongi hea. Las need kaasa võetud küsimused juhivad minu õppimist edasi.Inspireerivad näitedLisaks küsimustele võtsin Mehhikost kaasa inspireerivaid näiteid Noored Kooli sõsarorganisatsioonide ja nende osalejate ning vilistlaste tegemistest.
- Teach For America alustas 2013. aasta sügisel uue liidriprogrammiga SSLF (School Systems Leadership Fellowship). Tegemist on üheaastase programmiga, mis on mõeldud vilistlastele, kes soovivad karjääri jätkata hariduse juhtimise valdkonnas. Loe programmist lähemalt!
- Teach For India asutaja Shaheen Mistri kirjutas loo „Maya“ ning tegi sellest koos lastega muusikali. Tänaseks on muusikalist välja kasvanud Maya õppekava, mis loob võimaluse läbi kunsti toetada õpilaste akadeemilist arengut ning väärtuste ja hoiakute kujunemist tervikuna. Uuri rohkem Maya muusikali kohta.
- Teach First on loonud virtuaalise keskkonna MyLDP, mis aitab osalejatel oma arenguteekonda kujundada, suunata ja jälgida.
- Teach For Bulgaria vilistlane asutas MTÜ Wishbox, mille eesmärgiks on pakkuda keskkooliõpilastele karjäärinõustamist ning luua platvorm, mis annab õpilastele võimaluse ühiskonnas kaasa rääkida ja aktiivselt panustada.
- Enseña por Colombia osaleja toetab jalgpalli abil tüdrukute tõekspidamiste, väärtuste, sotsiaalsete harjumuste kujunemist ning õppeedukuse tõusu. Ta lõi esimese tüdrukute jalgpallimeeskonna koolis ning terves kogukonnas - Huracan FC Urabá. Teach For All võrgustikus on jalgpalli idee levima hakanud – erinevate riikide õpilaste jalgpalli projekte ühendab The Huracán Foundation.