Meie tarkuse allikas on katse... ehk tunnid praktiliseks

IMG_20161017_090707-e1476724342826.jpg

Kui ma oma esimesel õpetamisaastal kooli õpetajaks suundumas olin, mõtlesin sellele, millised tunnid oleksid õpilastele huvitavad. Ma sõnastasin endale eesmärgiks, et minu tunnid peavad olema huvitavad. Paraku nii üldsõnaliseks see sõnastus jäigi. Kindlasti olid tunnid teistsugused ja vaheldurikkamad, kuid sõna "huvitav" ma täpsustada ei suutnud.Esimene aasta õpetajana möödus linnutiivul. Õppeaasta lõpul küsisin õpilastelt tagasisidet ja soovitusi kuidas teha keemia tunde huvitavamaks. Vastuseid lugedes tekkis tunne nagu õpilased oleksid kuidagi telepaatiliselt samad vastused paberile kirja pannud. Sest tagasisidelehtedelt sai lugeda vaid üht: "Katsed, katsed ja veelkord katsed".Niisiis mõtlesingi suvel oma tunnid läbi ja jõudsin järeldusele, et tõepoolest on just praktiline pool see, mida tihtilugu tundidest puud jääb. On ju uuringutega tõestatud, et praktiliselt läbi tehtud asjad jäävad õpilastele paremini meelde. Seega võtsin vastu kindla otsuse, et hoolimata sellest, kuipalju see aega nõuab, saavad minu keemia tunnid praktilise väljundi (see tähendab, et õpilased saavad ise käed külge panna ja erinevaid aineid ning kemikaale kokku valada).Nüüd olles jõudnud poolteist kuud koolis käia saan öelda, et minu selle õppeaasta isiklik eesmärk (teha võimalikult praktilisi tunde) liigub täitumise suunas. Loomulikult nõuab praktilise tunni ettevalmistamine kõvasti aega (sobivate tööülesannete leidmine, tööjuhendite koostamine ja katsevahendite valmissättimine), kuid näha seda rõõmu, mis lahvatab õpilaste silmades, kui ma saan öelda õpetajana tunnis alguses: "Täna tuleb praktiline tund", on seda väärt. Seega ma näen, et ma olen õigel teel ning tahan seda kindlasti jätkata.Loomulikult ei tähenda see seda, et õpilased ei peaks üldse teoreetilisi teadmisi omandama. Vastupidi. Katseid ei saa teha, kui puudub teoreetiline taust sellest, MIS juhtub, kui midagi kokku segada ja MIKS nii juhtub. See eeldab ikkagi seda, et õplased omandavad teoreetilised teadmised ning kinnistavad need lõpuks praktiliste harjutustega. Samas näen ma ka seda, et teoreetilist teadmist omandatakse parema meelega kui on teada, et seda saab praktikas rakendada.Antud kirjatüki pildid pärinevad 7. klassi tunnist, kus käsitleti teemat "Reaktsiooni kiirust mõjutavad tegurid". Loomulikult ütleks paljud õpetajad, et õpilastele piisab kui selgitada neile reaktsiooni kiirust mõjutavaid tegureid ja tuua iga teguri kohta üks näide argielust. Kes ei ole teemaga kursis, siis:Reaktsiooni kiirust mõjutavad: Segamine (Suhkur lahustub tee vees segamisega kiiremini); peenestamine (tuhksuhkur lahustub kiiremini kui tavaline suhkur); temperatuur (soojas vees lahustub suhkur kiiremini, kui külmas vees). Veel eelmine aasta ma nõustusin sellega ja õpetasin seda osa täpselt samamoodi. Sellel aastal kulutasin ma 15 minutit tunnist selleks, et õpilased saaksid ise vaadelda (vitamiinitableti vees lahustumise näitel) kõiki kolme tegurit ja selle juures ise aega mõõta. Mis on tulemused?

  1. Õpilastel oli tunnis huvitav.
  2. Õpilased õppisid midagi uut.
  3. Õpilased teavad kohe kindlasti, kuidas segamine, peenestamine ja temperatuur mõjutavad reaktsiooni kiirust, sest nad said seda ise katsetada.
  4. Õpetajal oli hea tunnis olla, kuna ta nägi, kuidas õpilased naudivad õpimist.

Järelikult on tegemist töövõiduga!Väike pildivalik tunnist:IMG_20161017_090547  IMG_20161017_090721  IMG_20161017_091027 Mida ma selle kõigega öelda tahan. Head õpetajad ja kolleegid. Tehke õpilaste elu koolis huvitavaks ja tunnid praktiliseks ning nad õpivad sellest tuhat korda rohkem, kui lihtsast teooriast. Leidke viise, kuidas on just teie tund võimalik praktiliseks teha. Olge loovad. Ajalooõpetajad kui te räägite talupoegade tööriistadest, siis laske tööõpetuse õpetajal üks vanaaegne reha tööõpetuse tunnis õpilastega valmis meisterdada ning minge õue ja proovige, kuidas on sellega lehti riisuda. Inglise keele õpetajad laske oma õpilastel kirjutada välismaa kirjasõpradega jne.Ärge peituge vabanduse taha, et minu tundi ei saagi praktilisemaks teha. Või et ma olen juba 10 aastat nii seda asja õpetanud. Alati saab, kui selleks on ainult piisavalt soovi!Julgege proovida. Julgege katsetada. Sellest võidavad teie õpilased ja Teie ise! Tauno TilkSuure-Jaani Kooli keemia ja loodusainete õpetaja