Helina Välb koosloomest: üldpädevusi on tegelikult lihtne arendada, aga seda tuleb teha läbimõeldult.

 

Helina Välb õpetab Koeru Keskkoolis ajalugu ja ühiskonnaõpetust ning on Noored Kooli 15. lennu osaleja.

Oma koosloomeprojektis keskendus Helina õpilaste sotsiaalsete ja emotsionaalsete oskuste arendamisele ning kasvatas õpilaste julgust avaldada arvamust.

Koosloomeprojekt on osa Noored Kooli programmi 2. aastast. Osalejad viivad projekti läbi koos laiema koolikogukonnaga ning keskenduvad ühe olulise probleemi lahendamisele.

Mis inspireeris sind alustama oma koolis just selle koosloomeprojektiga ? 

Minu jaoks on väga oluline, et noored oskaksid oma emotsioonidega toime tulla ning saada hakkama sotsiaalsetes olukordades. Seetõttu valisin projektiks just sotsiaalsete ja emotsionaalsete oskuste arendamise ainetunnis, et noortest sirguksid täisväärtuslikud ja iseendaga toime tulevad noored ühiskonnaliikmed. Lisaks oli aruteludest õpetajate ja koolitöötajatega välja tulnud, et noored ei oska ja ei julge tihtipeale oma arvamust avaldada.

Mis oli sinu projekti eesmärk?

Projekti eesmärgiks oli tõsta õpetajate teadlikkust ja oskusi SEL-oskusi oma ainetundides rakendada ning julgustada noori läbi SEL-oskuste arendamise oma arvamust selgelt ja julgelt väljendama. Lisaks muidugi ka õpilaste üldiste sotsiaalsetes olukordades toimetulekuks vajalike oskuste arendamine.

Projekti käigus kohtusime õpetajate tuumikgrupiga, kus tegime läbi sotsiaalseid oskusi arendavaid meetodeid ning viisime siis need teadmised klassiruumi. Ehitasin teadlikult oma tunnid sel aastal üles selliselt, et need võimaldaksid õpilastel tihedalt omavahel suhelda ning isiklikku arvamust kujundada.

Millised olid mõned väljakutsed, millega projekti käigus tegelesite? 

Üheks suureks väljakutseks oli tekitada tuumikgrupiga kohtumistes regulaarsust. Kuivõrd kaasa lõi õpetajaid igast kooliastmest, tekkis ühise aja leidmisega palju probleeme (osadel oli pea iga päev seitse tundi, kui mõni lõpetas juba päeva kell 12). 

Üks väljakutse oli ka iseenda motiveerimine.

Kuidas mõjutas projekt osalevaid õpilasi, õpetajaid ja koolikogukonda laiemalt? 

Ma loodan, et läbi projekti mõistsid kaasa löönud õpetajad, et üldpädevusi on tegelikult ainetunnis lihtne arendada, aga seda tuleb teha läbimõeldult. Samuti tahan uskuda, et ehk teevad õpilased edaspidi veidi rõõmsamalt grupitöid ning on valmis oma mugavusgruppidest loobuma.

Jaga palun projektist mõnda konkreetset lugu või hetke, mis sulle eriti meelde jäi?

Märgilisi hetki oli mitmeid, aga üks lugu, mis kohe meenub on seotud õpilaste ja grupitöödega. Kui algselt olid ühe konkreetse klassi noored valmis töid ainult oma sõpradega tegema, siis ühel hetkel toimus muutus ja paluti, et mina või arvuti grupid koostaks. Siis oli küll tunne, et midagi liigub paremuse suunas. :)

Mida projekti käigus õppisid ning kuidas on see mõjutanud sinu õpetamist või lähenemist haridusele? 
Õppisin, et tihtipeale inimesed unustavad, miks mingeid asju tehakse ning see viib meid mugavustsooni. Sellest välja saamiseks on vaja ausalt ja otse rääkida ja jagada oma kogemusi. Lisaks nägin ka seda, et haridussüsteemis jääb õpetaja tihti üksi, teda ei kuulata ära ega tunnustata - vahel aitabki, kui tuleb üks särasilmne ja sihikindel inimene, kes kuulab kolleegi ära, on olemas ja ütleb talle, et see, mida ta teeb on hea töö. Me kõik vajame tunnustust ja märkamist.

Teine oluline aspekt on see, et õpetajad tegelikult kasutavad tundides meetodeid, mis võiksid üldpädevusi arendada, ent seda ei tehta eesmärgistatult ega sihipäraselt. Iga teema juures tuleb minna küsimuseni “Miks?”. Miks me seda teeme, mis oskust see arendab, kuidas seda teadmist tulevikus kasutada jne? Kui kõik asjale nii läheneksid ja ühe tunnieesmärgi üldpädevustel põhinevana püstitaksid, ei peaks ehk mõne aasta pärast rääkima, et meil ei ole aega üldpädevusi ainetundides arendada.

Kui kõik ühe tunnieesmärgi üldpädevustel põhinevana püstitaksid, ei peaks ehk mõne aasta pärast rääkima, et meil ei ole aega üldpädevusi ainetundides arendada.

Millist sõnumit sooviksid jagada teistele, kes soovivad hariduse kaudu oma kogukonnas muutust luua? 

Me ise saame palju ära teha. Oma sõnum tuleb selgelt ja lihtsastimõistetavalt inimesteni viia, siis on ka neid, kes kaasa tulevad. Ära unusta, et sul on midagi olulist öelda ja alati on kasvõi üks inimene, kes mõtleb sinuga samamoodi!