Energia jäävuse seadus

Koolis on ju käidud pärast vaheaega juba terve kuu, aga mina ikka veel lükkan end käima. Milles on asi?- Valguse puudumises?- Väsimuses?- Tüdimuses?Elutempo ei ole ju läinud oluliselt kiiremaks kui varasemalt, aga mina jään aina ajale jalgu ja pean viimasel minutil end tööle sundima, et tähtaegadega graafikus püsida.Paus sotsiaalmeediastReedel, 25. jaanuaril sai käidud järjekordsel Noored Kooli poolt väljavalitud väga inspireerival Kristjan Otsmanni „Aruka ajajuhtimise“ koolitusel, mille tulemusel tormlesin koju kõiki oma uusi toimivaid süsteeme proovima, et oma tegemata asjade nimekirja vähendada. AgaMurphy’s law kahjuks ei olnud minu poolt… Valgustus mu kodus otsustas tolle päeva õhtul jäädavalt otsad anda ja mu hiilgavalt planeeritud töötegemisest ei tulnud midagi välja.Pühapäeval suutsin endas kasvatada nii palju sisemist jõudu, et üheks päevaks keelata endaleFacebook’i kasutamine. Selle tulemusel sain ära paljundatud kuus pakki töid, ettevalmistatud tunnid ja suutsin ära teha ka klassijuhataja esimese poolaasta tagasiside ja veel mõned õpetaja töökohustuste hulka käivad kirjatükid. Super! Mulle tundus, et ma ei ole viimase paari kuu jooksul nii palju tööd teinud kui sel hästi planeeritud pühal päeval.Värskuse säilitamineOlen püüdnud koolis ja klassi ees säilitada parimat võimalikku sära, aga see on viimasel ajal tiba keeruliseks muutunud. Paar nädalat tagasi lasin juuksuril lõigata endale poisipea, mille järgnes ohtralt humoorikaid väljaütlemisi nii minu enda kui ka laste suust. Jagan mõningaid näited:

  • 5. klassi poiss: „Teil on lühikesed juuksed, mis edasi? Kiilakaks?“
  • 1. klassi poiss „Õpetaja, te näete välja nagu mees.“Mina: „Aga vähemalt nagu ilus mees.“
  • 7. klassi poiss: „Õpetaja, teil on lühikesed juuksed.“Mina: „Ma tean.“7. klassi poiss: „Te näete täna väga ilus välja.“
  • 7. klassi poiss number 2: „Teil on väga kaunis moodne soeng.“Mina: „Ma tänan.“7. klassi poiss number 2: „Te näete välja nagu punkar.“Mina: „Järelikult kõikidel punkaridel on ilusad soengud.“

Sain üllatuslikult meeldiva tunnustuse osaliseks, nimelt 29. jaanuaril sain direktorilt kiitva käskkirja tulemusliku ja sisuka klassijuhataja töö eest. Suur rõõm ja tore kui tehtud tööd hinnatakse, märgatakse. Saan suurepäraselt aru, et selle taga on eelkõige minu lapsed ja nende vanemad, kes nii mõnusalt minuga koostööd on alati teinud ja minu mõtteid, tegevusi igakülgselt toetavad. Suurepärane – nüüd siis tuleb ainult samas vaimus jätkata!Viimased didaktik Evelini kommentaarid mu tundidele on samuti olnud väga positiivsed ning samuti olen saanud temalt väga häid nippe, kuidas saaks paremini. Olen väga rahul selle toetusega, mida meile Noored Kooli poolt pakutakse just vaatluste näol – nii hea on kui keegi tagasisidestab tegemisi ja innustab veel paremini oma tööd tegema. See hoiab omamoodi ka järje peal, et mitte lõdvaks lasta ja mugavustsooni kinni jääda.Peeter Sauter on kirjutanud: „Puhkaja kõnnib ringi kohatult napis riietuses ja räägib kohatult valju häälega, sest tuttavad teda siin ei jälgi, ta on puhkusel ka oma enesekontrollist [...]“, see tsitaat tuletab mulle ennast viimasel ajal tihti meelde. Tahaksin olla ka see tola, kes suudab end välja lülitada kõigist kohustustest ja lihtsalt muretult olla ja hang‘ida. Kui ma võtan aja, et puhata, aga ma ei oska enam puhata. Kui mul oli vaheaeg, siis ma kiunusin, vingusin, igatsesin tööle tagasi ja nüüd tööl olles tunnen probleeme efektiivse planeerimisoskuse järele.Energia õpilasteltViimasel ajal tunnen tihti, et olen rumal ja oskamatu oma töös, mind hoiavad pinnal veel mu särasilmsed õpilased, kes ei lase väsida, unistada või kurvastada. Lapsed on see, miks ma seda tööd teen ja tahan ka edasi teha, loodetavasti kasvan ajaga suurepäraseks ajaplaneerijaks ning vingeks aineõpetajaks, tundmata muret oma erialase kompetentsi pärast.Suhted lastega on võrreldes sügisega muutunud palju usalduslikumaks ja energilisemaks. Õpilased on motiveeritud ning aktiivsed kaasamõtlejad, julged küsijad, argumenteerijad ja sümpaatsed vestluskaaslased. Kui võtta aeg nendega vestlemiseks, on näha nende maailm. Nendega emotsioone jagades, tuleb meelde kogu võlu ja valu, mida ma ise tol ajal läbi elasin. Infotehnoloogia ja suhtlusvahendid, võimalused, huvid võivad küll ajas muutuda, aga laste mõtted ja tunded jäävad ikka samaks.Käisin kolmapäeval, 30. jaanuaril oma 7. klassi õpilastega VAT teatri lavastust „Kas Sulle meeldib porno?“ vaatamas. Pabistasin veidi, et kuidas ma suudan neid ohjes hoida ja äkki neile ei meeldi see, mida nad näevad, aga kõik oli täiesti vastupidi. Neiud–noormehed pidasid end suurepäraselt üleval ja temaatika, mida käsitleti näis neid väga puudutavat. Mõnus eakohane etendus, mis ehk veidi avas nende silmi, kujundas maailmapilti.Nüüd ootab mind ees töökas nädalavahetus. Noored Kooli loengu „Õpikeskkond ja selle kujundamine“ kodutööd, mitu pakki parandamata töid õpilastele, esmaspäevaste tundide planeerimine ja minu enda värskuse taastootmine.LõpetuseksSeega, mis ma ikka lõpetuseks ikka ütlen? Energia ei teki ega kao, ta võib vaid muunduda ühest liigist teise ning kanduda ühelt kehalt teisele. Eks ma siis jagan vennalikult oma energiat õpilastega ja võtan seda neilt vastu kui nad mulle seda pakuvad.

6. lennu Laura-Liisa