9 soovitust alustavale õpetajale

 

Igal aastal alustavad 1. septembril õpetajatööd inimesed, kes seisavad klassi ees esimest korda. Juba 17 aastat on nende seas ka Noored Kooli programmis osalejad. Sel sügisel on neid 40.

Alustaval õpetajal on palju entusiasmi ja usku muutuste võimalikusesse ning ka palju küsimusi ja asju, mida veel ei tea.

Küsisime meie vilistlaselt, millised on nende soovitused alustavatele õpetajatele.

 

Kogu kooliaasta algusetuhinas ja igasuguste kehtestamiste ja tutvumiste virrvarris võib alustaval õpetajal meelest ära minna see, et kõige enam on tal vaja olla oma õpilaste-kolleegide-lapsevanemate-kooli-kogukonna jaoks lihtsalt ... olemas. See tähendab, et kui sul on õpetajana miljon vinget mõtet ja sisemine põlemine ja tohutu empaatiavõime, siis kõike seda saad sa jagada ainult juhul, kui sa oled terve, söönud, maganud ja piisavalt armastatud. See tähendab, et palun pööra eraldi tähelepanu sellele, et sa saaksid oma gripivaktsiinid ja vitamiinid kätte; et sa ei unustaks süüa (ja snäkkida - see veresuhkru teema keset päeva on megaoluline); et sa magaksid nii palju kui üldse võimalik öösel ja päeval ja pärastlõunal jne; ja et sa annaksid ka tiheda graafiku juures võimaluse oma lähedastele tulla sinu juurde ja hoolitseda sinu eest. Hoia end, tahan ma öelda. Siis ei pea sa tervise või une või paha tuju tõttu oma tohututest maailmamuutvatest tegevustest pausi pidama.

Lauri Tankler, 2. lend / Riigi Infosüsteemi Ameti küberturvalisuse teadus- ja arendusjuht

 

Anna endast alati parim, aga arvesta, et tänane parim ei pruugi olla sama, mis eilne, kindlasti ei ole see sama, mis kahe, kolme või nelja aasta pärast. Ole enda vastu leebe. Kui midagi läheb vussi, mõtle nii – see oli kõigest 45 minutit minu ja õpilaste elust, homme on uus päev ja uued 45 minutit! Et heaks õpetajaks saada, peab palju ämbreid läbi kolistama. Ära karda neid kolistada. Noored Kooli on sulle abiks, lennukaaslased on sulle abiks, vanemate lendude materjalid on sulle abiks. Sa saad hakkama. Õpetajaamet pane unistuste listi!

Reesi Kuslap, 8. lend / Viimsi Gümnaasium, ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja

Vinget kogemust esimeseks kooliaastaks! Pea meeles, et uni on kõige tähtsam, sest siis ei saa väsimuse taha suur pilt ära kaduda!

Kadri Saaremaa, 5. lend / Tartu Forseliuse Kool, matemaatikaõpetaja


Alustavale õpetajale soovitan sisendada endale usku, et ta tegelikult ka saab asju paremaks muuta ning kõige parem on seda teha nii, et tuleb usaldada, et alati on igale asjale lahendus olemas.. vahepeal läheb lahenduse leidmiseks 5 minutit, vahepeal hoopis mitu päeva või kauemgi, kuid asjad töötavad ALATI välja ja kõige olulisem on seda õiget lahendust oodata nalja saatel! Lisaks soovitan ennast mitte ära kaotada.. pea meeles, milline Sa inimesena oled ja ole selline ka klassi ees - see ausalt töötab kõige paremini! Lõpetuseks kõikse tähtsam meeldetuletus: "Elu ei tohi liiga tõsiselt võtta, eriti veel koolis! ;)"

Kelly Solovjov, 14. lend / Sindi Gümnaasium, inglise keele õpetaja ja klassijuhataja

Ära mõtle üle ega vii oma tundide latti liiga kõrgele! Iga tund ei pea olema ideaalne ja 100% õppimist täis. Võta vahel aega arutleda õpilastega erinevate aineväliste asjade üle, sest ka see arendab neid inimesena ja tekitab klassi õppimist soodustava atmosfääri.

Toomas Tuul, 15. lend / Narva Gümnaasium, ajaloo- ja ühiskonnaõpetuse õpetaja

Tuleb meeles pidada, et töö ei jookse eest ära. Ehk siis enda jaoks tuleb selgeks teha konkreetsed mõtted/reeglid. Mis hetkel on töö tegemise aeg ja millal puhkeaeg. Koju ei ole mõtet tööd kaasa võtta, sest vastasel juhul on ka kodus olles see tunne, et peab tööd tegema. Loomulikult on oluline, et õpetaja oleks põhjalik, kuid hinnata tuleb seda, kas näiteks esitluse tegemisse panustatud aeg on päriselt võrdeline selle kasuga, mida õpilased ja õpetaja sealt lõpuks saab. Planeeri oma aega targasti ja ära tööta üle. Esimesel aastal on see kerge juhtuma.

Tauno Tilk, 9. lend / Viljandi Jakobsoni Kooli direktor

Soovitan hoida lõbusat mängulist meelt ja proovida lasta võimalikult palju õpilastel ise ära teha. Mänguline suhtumine, ilmselgelt, aitab kõigil koolis olemist rohkem nautida kui tõsisus. Ja mis puutub teise soovitusse, tasub üritada end vahel kõrvalt vaadata - alustavatel õpetajatel kipub olema nii, et vehivad tööd teha, jõuavad kõikjale, märkavad ja reageerivad tuhandele asjale, ise samal ajal kolmanda käega töölehti jaotades, neljandaga vahendeid valmis seades ja viiendaga tahvlile kirjutades, samal ajal, kui õpilased kuulavad ja ootavad. Lihtne ja ilmselge see muidugi pole, aga tasub jälgida, kas saaks ka vähema võimlemisega peaaegu sama hea tulemuse saavutada.

Margot Lillemägi, 10. lend / Miltton, Turundus- ja disainitiimi juht

Mõjus õpetaja on puhanud õpetaja! Õpetaja, kelle silm jaksab särada. Õpetaja, kes on iseenda tassi täitnud lugemise, kosutava jalutuskäigu või mõne hea vestlusega. Õpetaja, kelle ajusagarad suudavad olla tundetargad ka nendes tahes-tahtmata ette tulevates keerulistes olukordades. Planeeri oma päevi, nädalaid ja kuid selliselt, et tugev pingutus saaks vahelduda teadliku aja maha võtmisega. Nii kestad kauem, õpid ise enim ja saad ka tööd nautida!

Triin Toomesaar, 6. lend / Haridus- ja kodanikuaktivist

Olen aastate jooksul näinud sadu alustavaid õpetajaid ja märganud, et paljusid neist ühendab kõhklemine endas ja väga kõrged ootused iseendale. Soovin, et alustavad õpetajad oleksid endaga leebemad ning tajuksid, et tegu on protsessiga ja kohe alguses ei pea ega saa olla kõik ideaalne (ja kas üldse kunagi saab olla)!

Mona Mägi-Soomer, 3. lend / Noored Kooli kogukonnajuht